-
Ewa Lagerqvist lämnar över rodret för Visit Sweden till ny kraft
Efter närmare fyra år som VD för Sveriges marknadsföringsbolag lämnar Ewa Lagerqvist Visit Sweden. Under perioden har verksamheten genomgått en stor förändring och stramats upp finansiellt.
– Det har varit fantastiska år, utmanande men berikande, då vi bland annat har infört en tydlig agenda för hållbarhet och digitalisering. Samtidigt har vi varit drivande i besöksnäringens satsning på hållbarhet och genom begreppet Svemester nyligen fått uppdraget att marknadsföra Sverige på hemmaplan
– Jag har haft förmånen att arbeta med skickliga kollegor som nu är rustade att tillsammans med ny kraft ta bolaget in i framtiden, säger Ewa Lagerqvist.
Även om besöks- och turistnäringen just nu befinner sig i en djup kris på grund av pandemin, har Visit Sweden under de senaste fyra åren bidragit till besöksnäringens exportintäkter och en positiv uppmärksamhet utomlands. Genom att skapa positiv uppmärksamhet för Sverige i utlandet har det statliga anslaget på cirka 100 MSEK växlat ut i uppmärksamhetsvärde på drygt 900 miljoner kronor årligen.
I Ewa Lagerqvists uppdrag från styrelsen ingick bland annat att genomföra en genomgripande omställning av Visit Sweden och skapa förutsättningar för en hållbar, digitaliserad och kommersiell verksamhet som är relevant för en besöksnäring i stark utveckling.
– Ewa har gjort ett fantastiskt jobb med att ställa om Visit Sweden till ett bolag som nu har förutsättningar att utvecklas och växa, men när bolaget nu är på väg in i en ny fas med att omsätta planer och strategier till konkreta aktiviteter är det dags att växla ledarskap, säger Visit Swedens styrelseordförande Karin Johansson.
Ewa lämnar den operativa rollen som VD under februari och Susanne Andersson, nuvarande vice ordförande i bolagets styrelse, tar över som tillförordnad VD fram tills en ny, långsiktig VD rekryterats. Rekryteringsprocessen har redan inletts.
I samband med att Susanne Andersson blir tillförordnad VD, lämnar hon tillfälligt sitt uppdrag i bolagets styrelse.
För att säkerställa fortsatt stark framdrift i bolaget tillsätts Hanna Stenholm som vice VD. Hanna är idag Chief Officer för Business Support.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-