fredag 13 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
    • Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • En årlig kundträff som r360 höll i Kläppen under maj.
    2024-07-05 18:00

    Familjärt och kollegialt när r360 samlade till kundträff i Kläppen

    Varje år samlar r360 Resort Systems AB, leverantör av bokningssystemet r360, sina kunder till en kundträff. Fokus är på att uppdatera kunderna om vad som hänt sedan sist och vad som är på gång, ge lite inspiration och möjlighet att nätverka och utbyta erfarenheter. I början av maj var Turismnytt med vid årets samling i Kläppen som lockade ett 50-tal personer. Det var ett fint tillfälle att träffa många, ja faktiskt en majoritet av, de större skidanläggningarna i Sverige (och ett par norska).

    Det som slog mig var att gänget från r360 och de tillresta kunderna var som en familj, stämningen var från starten väldigt familjär. Det blir väldigt kollegialt när ”konkurrenter” möts såhär och kan utbyta erfarenheter och dra nytta av varandra.

    Värt att notera är också att r360 tar hand om alla funktioner i ett och samma system – skipass, boende, uthyrning av utrustning, koppling till digitala lås, aktiviteter, ekonomi, städ, fastighetsskötsel och ägarhantering därtill. Dessutom kommer en tjänst eller produktförbättring som en kund beställer eller önskar, alla kunder till del. Det blir ju som en bonus.

    Familjärt och kollegialt när r360 samlade till kundträff i Kläppen

    Kläppen

    Som en mjukstart gav Lennart Stolpe, marknadschef på Kläppen, en presentation av anläggningen och dess historia. För den som inte är bekant med Kläppen är det en familjeägd anläggning (Sveriges största privatägda) som ligger ”i början av” Sälenfjällen och fyllde 40 förra säsongen. Vi fick veta att anläggningen tidigt fokuserade på att ha en bra snowpark, att den inte har något nattliv för att det ska vara lugn och ro för barnfamiljerna som är huvudmålgruppen. Anläggningen har 21 liftar vilket gör att man kan ha så mycket som 5.000 åkare i systemet utan att det blir några köer.

    Intressant att höra var att anläggningen har skapat tillräckligt underlag för att en helt ny Ica-butik skulle kunna öppna. Vilket gjort att orten nu har den servicen året runt (utanför säsong är den obemannad).

    Året som gått

    r360 började årets kundträff med att berätta om året som gått där man hållit en hög utvecklingstakt med flertalet nya produktlanseringar och utmaningarna med det.

    Teamet på r360 har lagt imponerande 15.000 utvecklingstimmar under året 2023. r360 gör normalt inga produktlanseringar under vintern som är högsäsong för i princip alla kunder utan släpper större funktioner och utvecklingsjobb under våren och hösten.

    r360 besöker varje år en av sina kunder med hela företaget och årets teamresa gick till Branäs där man fick tillfälle att ägna sig åt både skidåkning, praktik i olika funktioner och även besök på huvudkontoret i Karlstad.

    Nya kunder

    Stöten, som varit kund sedan 2002, har nu också kopplat på bokningsmotorn sedan i höstas. De har också fått några nya funktioner. Här poängterades också att all utveckling som görs specifikt för en kund även kommer övriga r360-kunder till del (i den mån de är relevanta).

    En nygammal kund är Spåtind på Östlandet i Norge som har hotellpaket, enklare rum och stugförmedling samt aktiviteter som t.ex. hundspann. De är igång sedan januari 2024.

    Dundret går live i september 2024 och här har onboardingen startat. Det är en anrik anläggning som funnits sedan 1945 med fyra liftar och 13 nedfarter.

    Orsa Grönklitt, som ingår i samma koncern som Tänndalen, går igång i oktober 2024 och även här är onboardingen igång. De har 15 liftar och 22 nedfarter samt 130 kilometer längdspår. De är en outdooranläggning för både sommar och vinter och de satsar 50 miljoner de kommande åren på att utveckla den alpina delen (på det område som frigjordes när man lade ned rovdjursparken).

    Utveckling under året

    Nytt gränssnitt

    Ett stort fokus under året när det gäller utveckling har varit implementering av ett uppdaterat och nytt gränssnitt för affärssystemet. Projektet har krävt en enorm insats både från det egna teamet och inhyrd kompetens. Det innehåller moderna utvecklingsverktyg och möjliggör att lyfta gränssnittet till en modern Windows 11-känsla med nya funktioner.

    Skatteverket

    Kravet från Skatteverket på att plattformsoperatörer ska lämna kontrolluppgifter till Skatteverket har inneburit ett omfattande arbete som drog ut på tiden och blev klart i sista stund. De flesta anläggningarna har börjat använda funktionen och resten lär behöva börja göra det då det är ett lagkrav.

    Nya funktioner

    Nästa punkt på programmet var nya funktioner och tjänster för onlineprodukterna där ny design i bokningsmotorn för utcheckning och Mina sidor är en nyhet. Några av de andra funktionerna är:

    ● Karta är en efterlängtad kartfunktion i bokningsmotorn och Städ & Fastighet. Den visar flera olika saker, bland annat vägbeskrivning till boendet, på ett lättillgängligt sätt som underlättar för både gästerna och städpersonalen.

    ● Min resa, som är till för gäster i boenden med digitalt lås och gör att gästen själv kan checka in och checka ut samt få information kopplad till anläggningen, är förbättrad och har fått ny layout och nya funktioner.

    ● Mina biljetter är en modul som är nyutvecklad från grunden och listar en QR-kod per gäst som har skipass för uthämtning i automat.

    ● Förbättringar i kommunikationen mellan r360 och Inlet (samarbetspartner på digitala lås) vilka underlättar gruppbokningar i flera avseenden.

    ● Skipass går nu att erbjuda som tillval. Det går även att scanna skipasskortets nummer när man ska ladda på en ny period.

    ● Bokningsmotorn har fått en prisöversikt så att gästerna enklare kan jämföra priser och det har blivit lättare att visa priser för utvalda perioder som jul, nyår, sportlov och påsklov.

    Vi fick också en statusuppdatering angående några andra projekt.

    Fler uppdateringar när det gäller det tekniska

    Prestandan jobbas med kontinuerligt och förbättringar har skett inom flera områden, där snabbhet verkar vara nyckelordet.

    Man har fått till stöd för ISO-format på betalningar gentemot bankerna och fält för IBAN och SWIFT/BIC har tillkommit så att det går att hantera utländska ägare.

    En annan mycket uppskattad förbättring är en ny aktivitetsrapport online som är tillgänglig i mobilen. Vilket underlättar avsevärt för exempelvis skidlärare som slipper kolla i en dator och alltså enkelt har koll ”ute i fält”.

    Även ägarportalen har fått ett lyft och använder nu bokningsmotorn för ägare som ska boka boende. Både sina egna och även övriga.

    Slutligen har Cleanappen ersatts av den nya webbaserade modulen Städ & Fastighet som är bättre anpassad för städpersonal och vaktmästare. Den har både städlista, tillbehörslista och åtgärdslista.

    Kommunicera ert hållbarhetsarbete!

    Här var det dags för ett gästinspel. Nämligen Turismnytts bloggare Marcus Ståhl som gav oss nya insikter på temat – Kommunicera ert hållbarhetsarbete! Han ställde frågan hur man kan nå ut med sitt hållbarhetsarbete utan att skryta men ändå bidra till en bättre framtid?

    r360’s kunder fick klura lite i crossmix-grupper på hur de själva kan jobba med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete och berätta för varandra vad man kom fram till.

    Marcus driver Fjällbyrån som har en hållbarhetspolicy, som alla kan ”sno”! En bra och generös början som genomsyrar allt man gör. Därmed inte sagt att de ger bort allt, det är ju inte hållbart. För att företaget ska kunna finnas och fungera måste det gå med vinst = vara ekonomiskt hållbart. Lönsamma bolag kan bidra. Ett exempel på att alla tre aspekter av hållbarhet är viktiga. Inte bara den ekologiska (miljö och klimat) som ofta får dominera.

    En fråga man som företag bör ställa sig är hur man bidrar till samhället. Har man en positiv inverkan på lokalsamhället och individerna där?

    Marcus lyfte fram fyra steg till en trovärdig hållbarhetskommunikation

    1. Kommunicera resan mot målet
    2. Var transparent och ärlig
    3. Var lyhörd och uppmuntra till dialog
    4. Våga spänna bågen internt

    Undersökningar visar att hållbara resor är avgjort viktigast för svenska resenärer och de vill resa mer hållbart i framtiden, men de vill se ett mer hållbart utbud och mer information om det. Det är viktigt att fundera över vad man har för syfte med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

    Om ni är intresserade i ämnet rekommenderas att ni kikar på Marcus blogginlägg på Turismnytt här.

    Bonusslides

    Som avslutning på första dagen gav Ludvig, r360’s VD, oss några ”bonusslides” om r360-assistenten. Det är ett AI-baserat och egenutvecklat supportverktyg för kunderna, som kom till bara dagar efter att ChatGPT presenterades. Därefter har man lagt in all sina manualer och på det viset, med hjälp av verktyget GPT-4 Turbo, skapat ett väldigt kraftfullt stöd för supportpersonalen.

    Middag & quiz

    Utöver presentation av nyutveckling och kunder, inspirationsföreläsning och inledning av Kläppen så bjöds det också på en trevlig middag i restaurang Halster på Hotell Kurbits. Mellan huvudrätt och efterrätt ordnade Kläppen en live musikquiz med sång och gitarr. Lagen var uppdelade i cross-mix grupper även här för maximalt nätverkande.

    Sammanfattningsvis kan sägas att r360 verkligen känns som ett företag som bryr sig. Både om kunderna och personalen på ett bra sätt. Som en familj, som sagt. Att man har fullt fokus på kunder med alpin inriktning visar ju också på att man specialiserar sig på att ta hand om, och hitta lösningar för, den typ av kund som man kan och har stor erfarenhet av.

    Läs mer om r360 här!

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • JHT har tagit del av nyföretagaren Jennifer Kristenssons resa. Från ett frö av en företagsidé till att etablera turismföretaget Mid Scandinavia Tours.
    2025-06-07 00:28

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-05 18:21

      Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs

      Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet