-
Fem städer marknadsför varandra i en unik kampanj
Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar nu fem svenska städer: Norrköping, Linköping, Västerås, Karlstad och Örebro i en unik kampanj där de marknadsför varandra. Den lanseras under juni.
”Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi grannar varandra lite extra. Vi är goda grannar helt enkelt.” Säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping & Co.
Samarbetet känns spännande
Under temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till de fyra grannstäderna.
”En del kan nog uppfatta oss som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse. Nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och på vår typ av destinationer.” Säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet.
Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun, ser fram emot kampanjen. ”Vi är vana vid att locka besökare till våra egna kommuner, men att uppmuntra de egna invånarna att resa bort är helt nytt för oss och känns spännande.”
Alla städer kommer förstås fortsatt marknadsföra den egna staden. Men genom samarbetet och en kampanj når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga.
Behöver tänka utanför boxen
Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.
”I år är det viktigare än någonsin med aktiviteter för att locka nya gäster som tidigare inte tänkt på oss som en semesterdestination. Vi är glada att vi har kollegor som tänkte likadant så att vi kan hjälpas åt.” Säger Marita Närtell, turismstrateg på Karlstads kommun.
Avstånden mellan de medverkande städerna är i de flesta fall bara 1-2 timmar. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten. Vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.
”Kanske kan en kampanj som går ut på att inspirera de egna invånarna att resa bort verka kontroversiell, men i nya tider föds nya lösningar och vi går in i detta med ambitionen om ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete.” Säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.
- Text: Karlstads kommun, Visit Linköping, Norrköpings kommun, Visit Västerås & Örebrokompaniet
- Foto: Björn Fransson
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-