-
Fem städer marknadsför varandra i en unik kampanj
Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar nu fem svenska städer: Norrköping, Linköping, Västerås, Karlstad och Örebro i en unik kampanj där de marknadsför varandra. Den lanseras under juni.
”Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi grannar varandra lite extra. Vi är goda grannar helt enkelt.” Säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping & Co.
Samarbetet känns spännande
Under temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till de fyra grannstäderna.
”En del kan nog uppfatta oss som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse. Nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och på vår typ av destinationer.” Säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet.
Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun, ser fram emot kampanjen. ”Vi är vana vid att locka besökare till våra egna kommuner, men att uppmuntra de egna invånarna att resa bort är helt nytt för oss och känns spännande.”
Alla städer kommer förstås fortsatt marknadsföra den egna staden. Men genom samarbetet och en kampanj når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga.
Behöver tänka utanför boxen
Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.
”I år är det viktigare än någonsin med aktiviteter för att locka nya gäster som tidigare inte tänkt på oss som en semesterdestination. Vi är glada att vi har kollegor som tänkte likadant så att vi kan hjälpas åt.” Säger Marita Närtell, turismstrateg på Karlstads kommun.
Avstånden mellan de medverkande städerna är i de flesta fall bara 1-2 timmar. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten. Vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.
”Kanske kan en kampanj som går ut på att inspirera de egna invånarna att resa bort verka kontroversiell, men i nya tider föds nya lösningar och vi går in i detta med ambitionen om ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete.” Säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.
- Text: Karlstads kommun, Visit Linköping, Norrköpings kommun, Visit Västerås & Örebrokompaniet
- Foto: Björn Fransson
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-