-
First Camp – Gradvis återhämtning för campingbranschen
Efter en vår präglad av Covid-19-restriktioner har campingbranschen gradvis återhämtat sig under sommaren.
För Skandinaviens största campingkedja, First Camp, var omsättningen i augusti bara 8 procent lägre än augusti 2019. För hösten är bokningsläget för närvarande ungefär i linje med tidigare år.
”Det har varit en väldigt speciell sommar för både alla campare och för våra medarbetare, och jag är väldigt stolt över alla First Camp-medarbetare som gjort fantastiska insatser trots besvärliga förutsättningar. 2020 blir ett hack i kurvan i campingbranschens utveckling. Men allt talar för att 2021 blir ett mer normalt år igen. Camping innebär tryggt, eget boende i naturen, och fler och fler svenskar upptäcker nu campinglivet”. Säger First Camps VD, Johan Söör.
Satsning på aktivitetskoncept
Campingbranschen påverkades kraftigt av Covid-19-pandemin under våren och Folkhälsomyndighetens rekommendation om att undvika onödiga resor innebar stora intäktstapp i campingbranschen under våren. Den 13 juni lättades restriktionerna upp och sedan dess har branschen gradvis återhämtat sig.
För First Camp sjönk omsättningen (pro-forma) i juni med 29 procent, i juli med 18 procent och i augusti med 8 procent, jämfört med motsvarande månad 2019. Gradvis har alltså efterfrågan kommit tillbaka. Särskilt stugboende har gått starkt.
”Omsättningstappet under våren tvingade oss att anpassa våra kostnader. Men vi valde samtidigt att behålla vår stora satsning på ett helt nytt aktivitetskoncept, med gratis kvällsunderhållning, barnklubb, cirkelträning och yoga för alla våra gäster på 23 av våra destinationer i Sverige. Detta har varit enormt uppskattat. Och många unga campare har nu blivit kompis med vårt lyckodjur Yessi och First Camps egen sommarhit ’Campa med oss’, som finns på bland annat Spotify.” Berättar Johan Söör.
Svenskar har campat som aldrig förr
Under sommaren har svenskar campat i Sverige som aldrig förr. De destinationer som haft allra störst procentuell ökning av svenska gäster är Oknö-Mönsterås, Ånnaboda-Örebro, Gunnarsö-Oskarshamn, Ekudden-Mariestad och Nickstabadet-Nynäshamn.
Många av de utländska gästerna har dock lyst med sin frånvaro till följd av reserestriktioner. Vanligtvis står utländska gäster för 25 procent av de årliga gästnätterna i den svenska campingmarknaden.
Det totala antal gästnätter i den svenska marknaden i juli var ner 34 procent mot juli 2020, enligt färsk statistik från SCB.
- Text: First Camp
- Foto: Nickstabadet camping
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Ny VD för besöksnäringsorganisationen Heart of Lapland
Therése Wintervy, 37 år från Övertorneå, tillträder som ny verksamhetsledare för Heart of Lapland...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
-
Gästbloggare
-