-
Fisketurism – en framtidsmöjlighet
Besöksindustrin blir allt viktigare för regionens intäkter. Öppna vattenvägar kan bidra till att öka dessa, anser vattenråden i Motala ström och Svartån.
Hur det ska gå till visade de på ett seminarium för allmänheten i april 2016. Filmproducenten och chefredaktören Martin Falklind fanns med bland föredragshållarna. Han är ett känt namn i Sveriges fiskekretsar och han har gedigen erfarenhet av ekoturismutveckling i det internationella perspektivet. Bland föreläsarna fanns också företrädare för Naturskyddsföreningen, Älvräddarna, Sportfiskarna, Länsstyrelsen, Tekniska verken och vattenråden.
Att ”återskapa miljöer som funnits utan att avstå från välfärden” – det är vattenrådens motto. Under dagen visades regionens beslutsfattare runt till några av kraftverken i Motala ström och Svartån. De fick se goda förebilder och exempel som visar att det med enkla medel går att skapa bättre miljöer för fisk, andra vattenorganismer och fågelliv.
För att unga ska vilja arbeta i regionen behövs mer än bara jobb, tycker vattenråden. Bra naturupplevelser är en viktig faktor. Bostonområdet i USA med institutet MIT, Massachusets Institute of Technology, liknar regionen och visar upp kombinationen hög teknologi tillsammans med en levande natur. De personer som Linköpings universitet, Saab och Mjärdevi vill locka hit, vill även ha en värdefull fritid. Här finns en riktigt härlig vildmark nära städerna, säger vattenråden.
Förbättringar av Östergötlands redan fina natur kommer att skapa både fler arbetstillfällen och ett mer hållbart nyttjande av miljön, resonerar vattenråden.
Deras förbättringsförslag beräknas inbringa 30 miljoner kronor per år. Den initiala investeringskostnaden beräknas till 40 miljoner kronor, en kostnad som därmed är intjänad efter drygt ett år.
Källa: Anders Rockler, Vattenråden i Motala ström och Svartån
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Ålander
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-