-
Fjälltåget – en satsning för ett hållbart fjälläventyr i Norrlandsfjällen
Snälltåget och Inlandsbanan gör tillsammans med destinationerna Hemavan, Tärnaby, Kittelfjäll, Borgafjäll och Dorotea en gemensam storsatsning. Vintern 2019 kommer de att kunna erbjuda fjällresenärer från södra Sverige en resa till fjällsemestern i Norrland med Fjälltåget.
Fjälltåget erbjuder två resor. En vecka 11 och en vecka 12, och har en kapacitet på 240 passagerare per resa i liggvagn med tillgång till restaurangvagn. Snälltåget kommer att köra nattåg från Malmö, via Stockholm, med avstigning längs Inlandsbanan på stationerna i Dorotea, Vilhelmina och Storuman för vidare transfer till fjällvärlden.
”Den här satsningen är viktig för besöksnäringen som är den starkaste växande näringen i landet och väldigt betydelsefull för inlandet. Inlandsbanan har länge haft en ambition att utveckla vintertrafiken på den norra delen av banan. Vilket ligger i linje med vår vision är att vara en dragkraft som utvecklar inlandet.” Säger Peter Ekholm, VD Inlandsbanan AB.
Satsningen ligger i tiden
Planer på nattågstrafik från södra Sverige till fjälldestinationer är inte nya. Men nu finns äntligen förutsättningar för att göra verklighet av dem. Det finns ledig tågkapacitet och större tillgång till centralt och backnära boende som inte kräver bil. Att resa med tåg har också ökat i popularitet som ett hållbart och bekvämt alternativ till resande med bil. Hela tågresan är fossilfri. På Inlandsbanan som inte är elektrifierad körs tåget på förnyelsebart bränsle, RME (raps).
”Det har de senaste åren skett en stor tillväxt i den svenska fjällvärlden. Som bland annat har inneburit fler centrala bäddar, mer aktiviteter och mer besökare över lag. Vår fjälldestination är relativt outforskad för många i södra delarna av Sverige. Jag tror att vi genom detta samarbete kommer det väcka ett intresse hos besökare som vill göra ett klimatsmart val i kombination med nyfikenhet på nya genuina fjällområden.” Säger Sofi Marberg, verksamhetschef Visit Hemavan Tärnaby.
Förutom detta, kommer SJ att satsa på nattåg året runt från Göteborg upp till Jämtland. Mer information om det kommer nästa vecka.
- Text: Inlandsbanan
- Foto: Inlandsbanan
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-