-
Fler resenärer vill ta bussen – men inte nu, utan senare i höst
Fler vill ta bussen – men senare, inte nu. Svenska bussföretag som kör kommersiellt trafik, såsom turist- och expressbussar, vittnar om att kunderna nu börjar ringa för att boka resor. Men många vill resa först senare i höst.
För många svenska bussföretag som drabbats hårt av pandemin är det en utmaning att hålla i och ut fler månader.
Över 75 procent av bussföretagen uppgav i våras i en medlemsenkät till Sveriges Bussföretag att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Bland de bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, som expressbussar, turistbussar och beställningstrafik har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98%.
Stöd behövs året ut för branschen
De flesta svenska bussar körs i offentligt upphandlad trafik åt regioner och kommuner. Också här har pandemin inneburit färre resenärer och tappade biljettintäkter.
Men de flesta av landets regioner har strävat efter att bibehålla ett utbud av kollektivtrafik som gör det möjligt för de som måste att resa till arbete och utbildning att göra så även under pandemin. För många bussföretag som kör både offentligt upphandlad trafik och kommersiell busstrafik har det varit en räddning under pandemin.
“Omställningsstödet, tillsammans med stödet för korttidspermittering, har varit välkommet och viktigt för att fler företag ska kunna överleva. Men stöd behövs året ut, helst riktade mot hårt drabbade branscher som vår. Vi i bussbranschen är beroende av att samhället öppnar upp igen och välkomnar grupper av människor.” Säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Bussar behövs när tågen stannar
Majoriteten av den svenska bussbranschens företag är mindre och medelstora familjeföretag. De är beroende av trafik som körs på kommersiell grund. Exempelvis turistbussresor eller beställda bussar åt föreningar, idrottslag och andra grupper.
Dessa bussföretag gör det möjligt för hela Sverige att leva och är dessutom en viktig resurs när tåg stannar, när den ordinarie kollektivtrafiken behöver förstärkas eller när publik till stora evenemang, föreställningar, konserter och galor ska resa.
“Våra resenärer väljer bussen för att ta sig till målet, få har bussresan i sig som enda anledning att resa. Vi var en av de näringar som drabbades först av pandemins effekter och vi kommer vara en av de sista som hämtar oss.” Fortsätter Anna Grönlund. “Vi märker att när fler vaccinerats och restriktioner lättar vill många resa igen. Men för att kunna möta denna längtan och för att bibehålla kapacitet inom persontransportbranschen för viktiga samhällsfunktioner behöver vi hjälp att överleva året ut.”
- Text: Transportföretagen
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-