-
Så skall Sweden Hotels förändras
Med den nya VD:n Mats Rofors för Sweden Hotels väntas stora förändringar.
Mats har många erfarenheter sedan tidigare som Sweden Hotels nu kommer att få ta del av. Han har bland annat förvandlat Gothia Towers till en populär mötesplats,
Mycket gäller, enligt honom själv, att finslipa det som den tidigare VD:n Eva Palmgren arbetat fram under många år. Men Mats främsta uppgift blir nu att göra Sweden Hotels till ett team och locka fler hotell till kedjan.
”- De allra flesta tjänar såklart på att ha en kedjetillhörighet mer än vad gäller bokningen. Vi ska därför skapa det bästa erbjudandet för hotelieren så att ännu fler vill tillhöra vårt lag”, säger Mats.
Den nya VD:n vill också få till ett lagarbete tillsammans med medlemshotellen.
”- Vi har kunniga och engagerade medlemmar och jag ser fram emot att skapa ett ”members board” där vi kan enas tillsammans. Ett fotbollslag kan spela på olika sätt men behöver alltid fungera bra tillsammans för att uträtta storverk”, säger Mats.
En annan stor utmaning är att höja statusen på varumärket.
”- Vi har ett riktigt bra namn men vi behöver bli tydligare i vårt erbjudande för att stärka varumärket. Många kedjor profilerar sig hårt mot medlemshotell och gäster vilket ibland kan drabba engagemanget hos ägarna. Vi vill istället utvecklas tillsammans med våra medlemmar men samtidigt hjälpa dem genom ett starkare varumärke”, säger Mats och fortsätter:
”- Varje ny gäst är en möjlighet till en lång relation. Till skillnad från många andra kedjor drivs de flesta av våra hotell med småskalighet som bygger på ett stort personligt engagemang. Det ska vi förvalta för att få gästerna att känna sig ännu mer välkomna”.
Sweden Hotels kommer också fortsatt ha en liten administrativ del för att vara tillgängliga och effektiva för medlemshotellen.
”- Jag tror inte på någon stor stabsfunktion med exempelvis egen marknadsavdelning. Vi ska fortsätta utveckla relationer med bra samarbetspartners så att vi kan behålla vår smidiga organisation”, avslutar Mats.
På bilden ovan: Mats Rofors, VD Sweden Hotels
Källa: Sweden Hotels
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Johan Dahlquist
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-