-
Så skall Sweden Hotels förändras
Med den nya VD:n Mats Rofors för Sweden Hotels väntas stora förändringar.
Mats har många erfarenheter sedan tidigare som Sweden Hotels nu kommer att få ta del av. Han har bland annat förvandlat Gothia Towers till en populär mötesplats,
Mycket gäller, enligt honom själv, att finslipa det som den tidigare VD:n Eva Palmgren arbetat fram under många år. Men Mats främsta uppgift blir nu att göra Sweden Hotels till ett team och locka fler hotell till kedjan.
”- De allra flesta tjänar såklart på att ha en kedjetillhörighet mer än vad gäller bokningen. Vi ska därför skapa det bästa erbjudandet för hotelieren så att ännu fler vill tillhöra vårt lag”, säger Mats.
Den nya VD:n vill också få till ett lagarbete tillsammans med medlemshotellen.
”- Vi har kunniga och engagerade medlemmar och jag ser fram emot att skapa ett ”members board” där vi kan enas tillsammans. Ett fotbollslag kan spela på olika sätt men behöver alltid fungera bra tillsammans för att uträtta storverk”, säger Mats.
En annan stor utmaning är att höja statusen på varumärket.
”- Vi har ett riktigt bra namn men vi behöver bli tydligare i vårt erbjudande för att stärka varumärket. Många kedjor profilerar sig hårt mot medlemshotell och gäster vilket ibland kan drabba engagemanget hos ägarna. Vi vill istället utvecklas tillsammans med våra medlemmar men samtidigt hjälpa dem genom ett starkare varumärke”, säger Mats och fortsätter:
”- Varje ny gäst är en möjlighet till en lång relation. Till skillnad från många andra kedjor drivs de flesta av våra hotell med småskalighet som bygger på ett stort personligt engagemang. Det ska vi förvalta för att få gästerna att känna sig ännu mer välkomna”.
Sweden Hotels kommer också fortsatt ha en liten administrativ del för att vara tillgängliga och effektiva för medlemshotellen.
”- Jag tror inte på någon stor stabsfunktion med exempelvis egen marknadsavdelning. Vi ska fortsätta utveckla relationer med bra samarbetspartners så att vi kan behålla vår smidiga organisation”, avslutar Mats.
På bilden ovan: Mats Rofors, VD Sweden Hotels
Källa: Sweden Hotels
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Johan Dahlquist
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-