-
Företag väljer camping som boende under coronakrisen
Det är tuffa tider för hotellbranschen, men för landets ledande campingkedja First Camp har kravet på social distansering gett nya affärer. Många företag söker sig till campingarnas företagsboenden, och bland kunderna finns allt från byggföretag till vårdgivare.
Efterfrågan på stugboende i citynära naturmiljöer ökar
Byggföretag och byggentreprenader, försäljare och sjuksköterskor – i stugorna på First Camp råder det inte brist på gäster. I slutet på mars hade antalet bokningsförfrågningar från företag gått upp med över 25%, jämfört med en normalvecka.
Samtidigt som den rådande situationen slår hårt mot många hotell, märker First Camp att efterfrågan på stugboende i citynära naturmiljöer ökar.
”En unik fördel med camping är att gästen har sitt eget boende. På så sätt kan man praktisera social distansering, utan att behöva kompromissa med sin bekvämlighet. Visst har vi också haft en del avbokningar på grund av inställda evenemang, men det märks att bygg, konstruktion, montage och liknande verksamheter har kvar sin verksamhet och ser fördelarna med stugboende när de arbetar på annan ort.” Säger Johan Söör, VD för First Camp.
Mer attraktiva än någonsin just nu
First Camp har vidtagit en rad åtgärder, för att gästerna ska känna sig trygga under den pågående pandemin.
Det handlar till exempel om att många gemensamma utrymmen städas dubbelt så ofta och att alla stugor med badrum extrautrustas med tvål. Företaget följer myndigheternas riktlinjer och bevakar frågan löpande.
”Vi har länge sett en trend, att de som reser i arbetet blir allt mer intresserade av nya slags boenden. Att bo i ett eget boende, på ett prisvärt sätt, med parkering utanför dörren, matlagningsmöjligheter och med naturen runt knuten, lockar allt fler.” Berättar Johan Söör. ”I rådande läge och i skenet av coronakrisen, verkar det som att dessa värden är mer attraktiva än någonsin. Vi ser att både våra topprustade stugor med hotellstandard, och våra enklare stugor bokas mer och mer.”
- Text: First Camp
- Foto: First Camp
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-