-
Fortsatt tillväxt för Sveriges campingplatser – Intresset är stort
Nya siffror från SCB / Tillväxtverket visar att de tre första kvartalen för 2019 blev de bästa någonsin för Sveriges campingplatser. Under årets första nio månader ökade antalet gästnätter på Sveriges campingplatser med 6 procent till 16,1 miljoner.
”Att vi når rekordnivån från 2018 redan efter tre kvartal är fantastiskt. Vi ser en långsiktig trend som bottnar i ett starkt intresse för Sverige som resmål och camping som semesterboende.” Säger Peter Jansson, tf VD på branschorganisationen SCR Svensk Camping.
Nu väntar en populär vintersäsong
Samtidigt som branschen ser tillbaka på ytterligare en stark sommarsäsong förbereder sig många av Sveriges campingplatser för en ny vintersäsong. Det är en säsong som blir allt populärare bland gästerna och som växt rejält de senaste åren. Mellan 2018 och 2019 ökade gästnätterna under december till april med 13 procent, till 1,9 miljoner.
Det ökade husbilsanvändandet är en av anledningarna till att fler upplever den svenska vintern med campingplatsen som bas. Av de campingplatser som är medlemmar i branschorganisationen SCR Svensk Camping har cirka 160 öppet året runt.
Långsiktiga investeringar ger resultat
Under sommarmånaderna juni till augusti är drygt 40 procent av alla gästnätter i Sverige på en campingplats. En majoritet av Sveriges turister från Norge, Tyskland och Nederländerna bor på camping under sin Sverigesemester.
”Branschens långsiktiga investeringar i boende, kvalitet och i marknadsföring har gett resultat. Intresset är stort, det ser vi inte minst i att vårt digitala förmåns- och incheckningskort nu har 250 000 användare. Nu ser vi med stor tillförsikt fram emot ett 2020 som har alla möjligheter att bli ytterligare ett toppår för svensk turism och för svensk camping.” Säger Peter Jansson.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Kabe
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-