-
Framgångar i Publishingpriset för Swedish Lapland Visitors Board
Den 9 november delades årets Publishingpris ut. Swedish Lapland Visitors Board var nominerade i fyra klasser. Och kammade hem ett pris i samtliga.
I webb var SLVB nominerade för ett nytt anslag på webben – Roadtrips in Swedish Lapland – skapat i projektet Digitala Touring Routes.
“Swedish Laplands webb har alltid varit bra på att inspirera. Men med projektet Digitala Touring Routes ville vi också göra webben bättre på att informera. Nu, med bättre SEO-anpassning och fler kartor, genom Google maps, får besökarna också mer nytta av swedishlapland.com. Så webben har helt enkelt blivit mer användarvänlig.” Berättar Johanna Elenius, digital strateg som projektlett arbetet.
Nominerade filmer
De andra tre nominerade bidragen 2022 var tre filmer. I klassen Varumärkesfilmer B2C tävlade ”Salmon fishing in northern Sweden – a flyfisher’s best friend”. En film om ett laxfiske i absolut världsklass, berättat genom några vänner som fiskar och fiskat i Torneälvssystemet år efter år.
I klassen Filmer som marknadsför destinationer tävlade filmen med ”Vuoggatjålme – A place to call home”. Filmen handlar om familjen Helamb, som 1922 flyttade till väglöst land och som blivit kvar där allt sedan dess.
Sist men inte minst tävlade filmen “Northern Light Re-visited – 10 years with Lights over Lapland” i klassen Filmer som marknadsför produkter och tjänster. I filmen får vi följa tio-årsjubileet av Lights over Laplands första guidade tur. Vi möter alla som var med på den första resan, när de kommer tillbaka till Abisko för att uppleva det igen. Det visar sig att resan för tio år sedan förändrade deras liv.
Stolt tradition
Swedish Lapland Visitors Board har framgångsrikt tävlat i Publishingpriset såväl som Swedish Content Awards de senaste åren.
Det är en uttalad strategi för bolaget. Många företag eller byråer får omedelbart veta om det de gör är bra eller dåligt. Exempelvis: Säljer tidningen? Vann vi upphandlingen? För en näringsfrämjare som inte själv gör affär med slutkunden är det svårare att svara på frågan om det som produceras är tillräckligt bra. Att låta olika jurys, med fackkunnigt folk, inom olika typer av tävlingar, göra en bedömning av det producerade har därför blivit ett sätt att visa på kvalité.
“Egentligen räcker det ju för oss att bli nominerade bland andra duktiga kreatörer, då vet vi att det vi gör fungerar.” Säger Camilla Bondareva varumärkesstrateg på Swedish Lapland Visitors Board. ”Vi ser att innehållet vi skapar väcker engagemang inom våra valda målgrupper. Men vi vill också ha ett kvitto på att filmerna och webben är så bra som vi tror.”
Fyra silver
På galan, som återigen kunde hållas på Berns Salonger i Stockholm efter ett par års uppehåll, var några av Swedish Lapland Visitors Boards medarbetare närvarande. Med sig hem till norrland plockade gänget inte mindre än fyra silvermedaljer.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-