-
Framgångar i Publishingpriset för Swedish Lapland Visitors Board
Den 9 november delades årets Publishingpris ut. Swedish Lapland Visitors Board var nominerade i fyra klasser. Och kammade hem ett pris i samtliga.
I webb var SLVB nominerade för ett nytt anslag på webben – Roadtrips in Swedish Lapland – skapat i projektet Digitala Touring Routes.
“Swedish Laplands webb har alltid varit bra på att inspirera. Men med projektet Digitala Touring Routes ville vi också göra webben bättre på att informera. Nu, med bättre SEO-anpassning och fler kartor, genom Google maps, får besökarna också mer nytta av swedishlapland.com. Så webben har helt enkelt blivit mer användarvänlig.” Berättar Johanna Elenius, digital strateg som projektlett arbetet.
Nominerade filmer
De andra tre nominerade bidragen 2022 var tre filmer. I klassen Varumärkesfilmer B2C tävlade ”Salmon fishing in northern Sweden – a flyfisher’s best friend”. En film om ett laxfiske i absolut världsklass, berättat genom några vänner som fiskar och fiskat i Torneälvssystemet år efter år.
I klassen Filmer som marknadsför destinationer tävlade filmen med ”Vuoggatjålme – A place to call home”. Filmen handlar om familjen Helamb, som 1922 flyttade till väglöst land och som blivit kvar där allt sedan dess.
Sist men inte minst tävlade filmen “Northern Light Re-visited – 10 years with Lights over Lapland” i klassen Filmer som marknadsför produkter och tjänster. I filmen får vi följa tio-årsjubileet av Lights over Laplands första guidade tur. Vi möter alla som var med på den första resan, när de kommer tillbaka till Abisko för att uppleva det igen. Det visar sig att resan för tio år sedan förändrade deras liv.
Stolt tradition
Swedish Lapland Visitors Board har framgångsrikt tävlat i Publishingpriset såväl som Swedish Content Awards de senaste åren.
Det är en uttalad strategi för bolaget. Många företag eller byråer får omedelbart veta om det de gör är bra eller dåligt. Exempelvis: Säljer tidningen? Vann vi upphandlingen? För en näringsfrämjare som inte själv gör affär med slutkunden är det svårare att svara på frågan om det som produceras är tillräckligt bra. Att låta olika jurys, med fackkunnigt folk, inom olika typer av tävlingar, göra en bedömning av det producerade har därför blivit ett sätt att visa på kvalité.
“Egentligen räcker det ju för oss att bli nominerade bland andra duktiga kreatörer, då vet vi att det vi gör fungerar.” Säger Camilla Bondareva varumärkesstrateg på Swedish Lapland Visitors Board. ”Vi ser att innehållet vi skapar väcker engagemang inom våra valda målgrupper. Men vi vill också ha ett kvitto på att filmerna och webben är så bra som vi tror.”
Fyra silver
På galan, som återigen kunde hållas på Berns Salonger i Stockholm efter ett par års uppehåll, var några av Swedish Lapland Visitors Boards medarbetare närvarande. Med sig hem till norrland plockade gänget inte mindre än fyra silvermedaljer.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-