-
Frölunda Torg först i världen: Butik helt skapad av besökarna
En helt ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när Frölunda Torg som första köpcentrum i världen låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept. Öppning av den nya butiken sker 26 april.
”Vi vill sticka ut hakan, skapa en upplevelse utöver det vanliga. Vi lägger detta helt i besökarnas händer och låter de bestämma allt, vi vill ju vara ett annorlunda köpcentrum som överraskar och bjuder på nya upplevelser. Lite läskigt om du frågar mig, men också väldigt spännande.” Säger Johanne Gabrielson, marknadschef, Frölunda Torg.
Allmänheten röstar fram allt
Det är från den här veckan möjligt för besökarna att skicka in förslag på vad en ny butik skulle kunna innehålla. Allt är tillåtet att föreslå, med ett undantag: det måste vara förslag på verksamhet som idag saknas i köpcentrumets utbud.
Så småningom kommer allmänheten även att kunna rösta på allt annat som rör butikens utformning: inredning, butikens slogan, personalens kläder och till och med vilken musik som ska spelas i butiken.
Tanken är att hitta en verksamhet som fyller ett behov
Frölunda Torg kommer efter genomförd omröstning att bestämma vilket det vinnande konceptet blir. Resultat hålls däremot hemligt fram till öppnandet den 26 april. Röstning sker både online och via skärmar i Centralhallen på Frölunda Torg.
Butiken kommer till att börja med att hållas öppen en månad, likt en popup-butik. Men tanken är att försöka hitta en verksamhet som faktiskt fyller ett behov och som på sikt kan bli permanent.
”Vi tar ett steg i taget, det är meningen att det bli en spännande och rolig process fram tills butiken kan öppna, men ja, hittar vi ett bra koncept och rätt personer som vill driva verksamheten så kommer vi aktivt att stödja det.” Avslutar Johanne Gabrielson.
- Text: Frölunda Torg
- Foto: Frölunda Torg
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-