-
Frölunda Torg först i världen: Butik helt skapad av besökarna
En helt ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när Frölunda Torg som första köpcentrum i världen låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept. Öppning av den nya butiken sker 26 april.
”Vi vill sticka ut hakan, skapa en upplevelse utöver det vanliga. Vi lägger detta helt i besökarnas händer och låter de bestämma allt, vi vill ju vara ett annorlunda köpcentrum som överraskar och bjuder på nya upplevelser. Lite läskigt om du frågar mig, men också väldigt spännande.” Säger Johanne Gabrielson, marknadschef, Frölunda Torg.
Allmänheten röstar fram allt
Det är från den här veckan möjligt för besökarna att skicka in förslag på vad en ny butik skulle kunna innehålla. Allt är tillåtet att föreslå, med ett undantag: det måste vara förslag på verksamhet som idag saknas i köpcentrumets utbud.
Så småningom kommer allmänheten även att kunna rösta på allt annat som rör butikens utformning: inredning, butikens slogan, personalens kläder och till och med vilken musik som ska spelas i butiken.
Tanken är att hitta en verksamhet som fyller ett behov
Frölunda Torg kommer efter genomförd omröstning att bestämma vilket det vinnande konceptet blir. Resultat hålls däremot hemligt fram till öppnandet den 26 april. Röstning sker både online och via skärmar i Centralhallen på Frölunda Torg.
Butiken kommer till att börja med att hållas öppen en månad, likt en popup-butik. Men tanken är att försöka hitta en verksamhet som faktiskt fyller ett behov och som på sikt kan bli permanent.
”Vi tar ett steg i taget, det är meningen att det bli en spännande och rolig process fram tills butiken kan öppna, men ja, hittar vi ett bra koncept och rätt personer som vill driva verksamheten så kommer vi aktivt att stödja det.” Avslutar Johanne Gabrielson.
- Text: Frölunda Torg
- Foto: Frölunda Torg
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-