-
Gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker ska utredas av Regeringen
Regeringen ger utredare Elisabeth Nilsson i uppdrag att utreda om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan införas och hur det i så fall ska kunna införas. En förutsättning för uppdraget är att Systembolagets monopol säkras. Uppdraget bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna. Lantbrukarnas Riksförbund glädjer sig åt att utredningen ska genomföras.
”Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige.” Säger LRF:s VD, Anna Karin Hatt. Ökat intresse att införa gårdsförsäljning
Såväl efterfrågan som utbud av småskaligt producerade alkoholdrycker har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. Bland dryckesproducenter finns ett ökat intresse att själva få sälja egenproducerade drycker direkt från tillverkningsplatsen, så kallad gårdsförsäljning.
Före covid 19-pandemin omsatte branschen närmare två miljarder kronor och skapade cirka 5 500 arbetstillfällen, de allra flesta på landsbygden och i glesbygd.
Regeringen ger nu utredare Elisabeth Nilsson, före detta landshövding i Östergötland, i uppdrag att utreda ett eventuellt införande av gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker.
Uppdraget ska redovisas senast den 7 december 2021.
Inget hot emot Systembolagets monopol
En central del av utredningen är att göra en EU-rättslig analys och föreslå om och hur gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan införas i hela landet under förutsättning att detaljhandelsmonopolet säkras.
Vissa kritiker är oroliga för att gårdsförsäljning av alkohol skulle vara ett hot mot Systembolaget. Men en tidigare regeringsutredning (2010) har konstaterat att en reglerad gårdsförsäljning skulle gå att genomföra utan att äventyra EU-rätten.
LRF:s bedömning är att kontrollerad gårdsförsäljning inte kommer vara ett hot mot Systembolaget som institution. Hantverksmässigt gjorda drycker satsar på kvalitet och är ingen konkurrent till Systembolagets sortiment.
”Det är hög tid att lyfta blicken och ge rätt förutsättningar för dryckesbranschen. Gör vi det kan måltidsturismen och besöksnäringen öka betydligt på landsbygden. De dryckesproducerande företagen finns i alla län och i 218 av Sveriges 290 kommuner, vilket gör det till en viktig fråga för hela landet – och en viktig del i genomförandet av Sveriges livsmedelsstrategi.” Fortsätter Anna Karin Hatt.
Viktigt att folkhälsan inte försämras
Regeringen anser att det är viktigt att folkhälsan inte försämras vid ett eventuellt införande av gårdsförsäljning, bland annat genom en ökad alkoholkonsumtion. Utredaren kommer därför att analysera vilka eventuella folkhälsokonsekvenser som ett eventuellt införande kan innebära.
Vidare ska utredningen bedöma om det finns behov av att begränsa gårdsförsäljning till att till exempel enbart tillåtas på landsbygd, enbart för svenska alkoholproducenter eller för småproducenters hantverksmässiga produktion.
Kan komma att påverka exporten positivt
Antalet företag som tillverkar alkohol har ökat med drygt 50 procent, på bara ett par år. Om förutsättningarna för dem att växa kan förbättras kan det även komma att påverka exporten positivt anser LRF. Enligt Dryckesrapporten från 2019 står den svenska dryckesbranschen endast för 10 procent av Sveriges livsmedelsexport, att jämföra med övriga EU där snittsiffran är 30 procent.
”Om landsbygden får möjligheter att utveckla företagande med de råvaror och resurser som finns lokalt, så öppnas en stor potential till nya jobb, ökade skatteintäkter och en blomstrande landsbygd. LRF är angeläget om att den tillsatta utredningen nu fokuseras på hur – inte om – gårdsförsäljning ska kunna tillåtas.” Avslutar Anna Karin Hatt.
- Text: Regeringskansliet & Lantbrukarnas Riksförbund
- Foto: Lantbrukarnas Riksförbund
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-