-
Global kampanj: Visit Sweden sätter ner foten om förväxlingen med Schweiz
För att en gång för alla göra upp och fördela associationerna mellan länderna, och göra det tydligt vilket land som är vilket och i vilket land man hittar vad – lanserar Visit Sweden den 24 oktober en marknadsföringskampanj för att reda ut begreppen.
”Med större kreativa kampanjer som denna vill vi nå ut brett på våra marknader och skapa nyfikenhet för resmålet Sverige. Vi har en tydlig idé med våra kampanjer och har en robust modell för att öka chansen att nå ut och nå igenom i internationell media. Med kampanjer som ibland kanske ligger lite utanför det som en del kopplar samman med traditionell destinationsmarknadsföring, vill vi utmana. Så att vi kan lyfta fram vad resmålet Sverige har att erbjuda och sticka ut i bruset från andra resmål.” Säger Nils Persson som är Visit Swedens marknadschef. ”Målet med kampanjer av det här slaget är att skapa räckvidd i relevanta medier, nå ut brett och attrahera både journalister, researrangörer och resenärer att vilja besöka Sverige. Samt att öka söket och Googlandet på resmålet Sverige.”
Förväxlingen med Schweiz är tyvärr ofta återkommande
Över 120 000 internationella googlingar har det senaste året gjorts av människor enbart för att reda ut vilket land som är vilket. Så sent som inför Sveriges fotbollsmöte med Schweiz, i åttondelsfinalen i fotbolls-VM, fångade Dagens Nyheter upp utmaningen som Sverige ständigt stöter på: den återkommande förväxlingen med Schweiz. Men det är långt ifrån första gången:
◆ I kanadensisk tv under fotbolls-VM 2015 mot USA förväxlades länderna och Sverige blev Schweiz.
◆ När svenska musiktjänsten Spotify börsintroducerades på New York-börsen 2018 fångades det på bild hur den schweiziska flaggan vajade utanför börshuset.
◆ Svenska Institutet noterade för ett par år sedan, i en latinamerikansk undersökning om kännedom om Sverige, att Schweiz mest kända fotbollsspelare var Zlatan…
◆ Vanliga associationer med Sverige som genom åren dykt upp i Svenska Institutets mätningar är höga alptoppar, djupa dalar och gökur.
◆ År 2011 ursäktade Rihanna den inställda spelningen med ”Jag ber alla mina fans som skulle gå på konserten i Malmö, Schweiz, om ursäkt”.
Sverige är en annan typ av destination, en plats med naturlig lyx
Förväxlingen och det faktum att Visit Sweden vill lyfta fram att Sverige är en annan typ av destination, en destination med naturlig lyx. ”A destination of a different nature” som erbjuder ”luxury of a different nature” – är några av grunderna för kampanjen.
”Liksom tidigare kampanjer har vi valt att tillsammans med en god portion humor lyfta fram sådant vi vet attraherar resenärer att besöka Sverige. Denna gång utifrån tesen att Sverige erbjuder lyx av en annan sort.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. ”Med kampanjen och dess tema, får vi möjlighet att berätta om ”en annan typ av lyx” som representerar andra värden och något som vi vill förtydliga. Vi kan berätta om de värdefulla, hållbara och attraktiva upplevelser som Sverige som resmål har att erbjuda. Upplevelser som bygger på vårt progressiva synsätt, vår relation till vår natur och omtanken om den.”
Kampanjen lanseras globalt den 24 oktober med fokus på Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina. Den kommer även att uppmärksammas i Schweiz, Norge, Danmark och Finland. Kampanjen är främst PR-baserad och digital.
Genom att marknadsföra Sverige nu skapar Visit Sweden uppmärksamhet för Sverige som resmål utanför de traditionella högsäsongerna. Något som är i linje med Visit Swedens mål att leda mot ett mer medvetet resande.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Henrik Trygg/Visit Sweden
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-