-
God grannsämja lockar besökare – kampanjen 48 timmar hos grannen
Många höjde nog på ögonbrynen när fem grannstäder som normalt sett upplevs som konkurrenter plötsligt marknadsförde varandra under förra sommaren. Men goda grannar blev en succé och när vi nu står inför ännu en svemestersommar, tas tråden upp igen i kampanjen 48 timmar hos grannen.
Jättenöjda med fjolårets kampanj
Förra årets kampanj, ”24 timmar hos grannen”, byggde på att fem städer använde sina egna kanaler till att tipsa om attraktioner i grannstäderna. Huvudfokus låg på sociala media och varje stad satte upp särskilda webbsidor om de andra städerna.
“Vi var jättenöjda med fjolåret och ser fram emot att samverka även i år.” Säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun. “I år har vi med oss hotellen på ett helt annat sätt än förra gången. Då handlade det mer om att tipsa om platsen. Den här gången har flera hotell tagit fram olika erbjudanden för att göra en tvådagarstur till grannstäderna ännu mer attraktiv.”
De fem städer som marknadsför varandra i år är Linköping Norrköping. Karlstad, Örebro och Västerås.
Konceptet har utvidgats till sommaren
Den ovanliga idén väckte uppmärksamhet på många håll i fjol. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership konceptet ”24 timmar hos grannen” som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin.
När städerna nu tar upp tråden har konceptet utvidgats. Den här gången är det 48 timmar hos grannen som gäller. Och konceptet har utvecklat på fler sätt.
“Många hotell rapporterade om att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren. Med tanke på hur bra spridning vi fick, både hoppas och tror vi att det var många som tog vår uppmaning om att tillbringa ett dygn hos grannen på orden.” Berättar Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Planer finns för en fortsättning till hösten
Kampanjen drar igång i midsommarveckan och pågår hela sommaren, och planer finns redan för en fortsättning. 2020 fick planerna på en höstkampanj strykas, då pandemins andra våg slog till. Förhoppningen är att läget hösten 2021 ska vara betydligt mer gynnsamt.
“Intresset för att resa i Sverige har fått en ordentlig skjuts sedan förra året. Mycket tyder på att det kommer att vara stort även när pandemin är över. Mot bakgrund av det finns goda förutsättningar för ett fortsatt samarbete med våra grannar.” Avslutar Jörgen Nilsson.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
RIX FM Festival till Umeå den 17 juli
Nu är det klart att RIX FM Festival kommer till Umeå den 17 juli. Publiken kan se fram emot en färgsprakande sommarfest.
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar alla är en utmaning. Stärk er kompetens med utbildningen Eventkoordinator vid Yrkeshögskolan Landskrona.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 14 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Personal...
-
De materiella skadorna efter branden på Oceana uppgår till närmare 500 miljoner
Den 12:e februari drabbades Lisebergs nya vattenvärld Oceana av en förödande brand där en medarb...
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Lapland Visitors Board anordnar EU-konferens i Luleå
Den 21-23 maj i år arrangerar Swedish Lapland Visitors Board NECSTouR:s årliga medlemskonferens. Temat är Care fo...
-
-
Gästbloggare
-