-
Gotlands Besöksnäring AB vill ta över Almedalsveckan
I början av midsommarveckan kom detta pressmeddelande från Gotlands förenade besöksnäring med tankar om Almedalsveckan. Samma vecka hade studenterna på Yrkesakademins yh-utbildning Affärsutvecklare Besöksnäring presentation av sin alternativa LIA/praktik. När Coronapandemin hindrade dem från att göra den som vanligt blev alternativet istället att ta sig an frågan om hur Almedalen kan utvecklas/förändras i framtiden efter årets ”paus”. Det kommer vi på Turismnytt att berätta mer om senare i veckan.
Pressmeddelande från Gotlands förenade besöksnäring
I förra veckan kommunicerade riksdagspartierna att de vill tidigarelägga och korta Almedalsveckan. Ett välkommet besked som vi från besöksnäringen helhjärtat står bakom och vill vara med och driva igenom.
Gotlands ekonomi är säsongsberoende där årets huvudsakliga intäkter hämtas in under några få sommarveckor. Det har blivit extra påtagligt nu. Samtidigt som det är ett vackert sommargotland vi visar upp under Almedalsveckan, är det en viktig sommarvecka för besöksnäringen. Genom att tidigarelägga veckan frigör vi kapacitet både på transporter och boenden för vanliga sommargäster och vi får på så sätt en välbehövlig ytterligare sommarvecka.
- Det är många företag inom besöksnäringen som drivit på för en utveckling och förändring av veckan och nu är det dags säger Johan Lindvall, ordförande för Gotlands förenade besöksnäring.
- Det räcker inte att tidigarelägga och korta veckan, vi behöver också en tydlig aktör som driver veckan och har mandat att genomföra nödvändiga förändringar som stärker kvalitet och långsiktighet fortsätter Johan Lindvall.
Almedalsveckans marknadsföringsvärde och betydelse för Gotland enormt stor
Almedalsveckans marknadsföringsvärde och betydelse för Gotland går inte att nog poängtera. Varje sommar samlas Sveriges makthavare i Visby och hela Sveriges blickar riktas mot Gotland. Det är en smältdegel av politik, näringsliv, organisationer, diskussioner och planerade och oplanerade möten. Ett slags Sverige i miniatyr som varje år speglar den aktuella samhällsdebatten.
Samtidigt som Almedalsveckan är betydelsefull har den en enorm potential att förstärka sin roll som mötesplats för alla som vill delta i samhällsdebatten. Genom att överlåta driften av Almedalsveckan åt besöksnäringen kan vi öka attraktiviteten och erbjudandet ytterligare, självklart med politiken fortsatt i centrum. Vi säkerställer lägre priser för arrangörerna samtidigt som vi kan ställa krav på kvalitet och innehåll och erbjuda ett starkare värdskap och ett bättre deltagande.
- Vi har tittat på våra vänner som arrangerar Folkemötet på Bornholm. Genom att ta det bästa från Almedalsveckan har de på tio år lyckats skapa en fyra dagars lång mötesplats som lockar lika många till Bornholm som besöker Almedalsveckan. Med tydliga teman och partier som samsas om dagarna. Det kan vi göra också på Gotland säger Frida Ganshed, verksamhetsledare för Gotlands förenade besöksnäring.
- Hittills har Almedalsveckan växt organiskt och det har varit rätt och riktigt så här långt. Men vi tror inte att det räcker framåt. Det behövs tydliga strategier för hur vi kan utveckla veckan långsiktigt säger Frida Ganshed.
- Text: Turismnytt/Gotlands förenade besöksnäring
- Foto: Jakob Norrby
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-