-
GSTC-dragning för utbildningsledare och utbildare på Yrkesakademin
Jeppe Klockareson gick igenom GSTCs fördelar under två dagar
Förra veckan hade jag nöjet att vara med på några timmar av en utbildning i hållbarhet som Yrkesakademin höll för sina utbildningsledare och externa utbildare. Det var Jeppe Klockaresson från GSTC, Global Sustainable Tourism Council, som höll i utbildningen och under två dagar gick man igenom alla delar i GSTCs obundna standard för hållbarhet. Under de två timmar jag var med hade man fokus på punkterna om gästnöjdhet, marknadsföring och ekonomisk nytta. Det var intressant att se hur engagerade alla deltagare var och det blev många livliga diskussioner och erfarenhetsutbyten, vilket också var meningen. Hållbarhet är ju ett ämne som är både hett, finns många olika sätt se på och har väldigt olika förutsättningar i olika typer av verksamhet och på olika platser.
Det som är bra med GSTC är att det inte är en certifiering utan en underliggande global standard för turism och resor (travel) som certifieringar kan ackrediteras av. Det är en miniminivå som turismföretag/-verksamheter och destinationer bör sträva efter att uppnå för att vi skall bibehålla världens natur- och kulturresurser. Att Yrkesakademin ger sina utbildare den här baskunskapen bidrar till att också de som studerar på deras yh-utbildningar får detta med sig ut i arbetslivet och i sin tur kan bidra till att fler verksamheter blir riktigt bra på hållbarhet. På det här sättet kan också utbildningarna tillföra branschen ny kunskap och driva på utvecklingen.
Givande diskussioner i gruppen
Frågor som kom upp i diskussionerna var vem som äger bilden av destinationen? Vem håller i och tar ansvar för säkerheten? Har man uppdaterat när ansvaret för destinationen har flyttat från kommun till bolag (eller vice versa för den delen)? Hade den nedlagda turistbyrån en roll där? Vet alla var närmaste hjärtstartare finns? Onekligen tänkvärda frågor att fundera över på många besöksmål och destinationer.
När man kom till punkten marknadsföring handlade det bland annat om vad man lovar i sin marknadsföring och hur man kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Vem vill man egentligen vara och vem vill man locka till sig.
Under punkten ekonomisk nytta handlade det bland annat om turismens direkta och indirekta bidrag till destinationens ekonomi och hur man följer upp det. Det finns mycket att vinna på att involvera lokalbefolkningen i ett tidigt skede i utvecklingen och i specifika projekt. I riktlinjerna ingår också att man ska förhindra exploatering och stödja lokala producenter och lokal handel. Man skall också ha ett system för att hantera besökstrycket på attraktiva platser.
Som sagt så var detta bara ett brottstycke av de två dagarna men ger kanske ändå både en bild av nyttan med att ha ett verktyg GSTCs i sitt hållbarhetsarbete och Yrkesakademins ambition när det gäller nivån på utbildarna man har och anlitar.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-