-
Guldpalm till branschens bästa Corona-anpassning i Trelleborg
Besöksnäringen i Trelleborg har drabbats hårt av pandemins framfart. Inställda konferenser, färre affärsresenärer och närmast inga internationella besökare har satt näringslivet på prov.
Lokala entreprenörer, som i år har mött sällan skådade utmaningar och har visat initiativförmåga. Det vill Visit Trelleborg uppmärksamma när det snart är dags att återigen dela ut Guldpalmen.
Guldpalmen 2020
Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till ett besöksnäringsföretag som gör destinationen till en bättre plats att besöka. 2020 är ett år då ingenting varit sig likt och kriterierna har därför tillfälligt anpassats för att priset ska kunna delas ut till ett besöksnäringsföretag som på ett föredömligt sätt har mött de utmaningar turistbranschen ställts inför i pandemins fotspår.
”Våra lokala företags produkter och tjänster är kärnan i destinationens unika upplevelser. Vi är imponerade över kämparandan som man har mött pandemins utmaningar med. Därför känns det extra betydelsefullt att kasta strålkastarljuset på de särskilda insatser som företagarna har vidtagit för att ta sig genom denna oerhört prövande tid.” Säger Erik Lundström, Ordförande AB Visit Trelleborg.
Ett viktigt pris för Trelleborg
Allmänheten bjuds nu in att nominera sina förslag. Det kan vara ett av kommunens besöksmål som proaktivt har agerat så att en vistelse känns trygg och säker även under pandemin. Eller ett företag som har anpassat verksamheten på ett kreativt sätt och därmed långsiktigt stärkt sin affärsidé.
Fjolårets vinnare, Mick och Joanna Daly från Hällåkra Vingård beskriver betydelsen av att dela ut ett besöksnäringspris:
”När vi vann Guldpalmen i november 2019 kändes det som en bekräftelse på det arbete vi lagt ner för att bygga upp Hällåkra till ett besöksmål som i första hand lockar besökare från en större nationell och internationell marknad. Vinsten visade att vi gjorde något viktigt för Trelleborg. Vi har under det gångna året och i de utmanande tider vi lever i, märkt att Guldpalmen har öppnat ögonen för oss även på̊ den lokala turistmarknaden. Det har gett oss möjlighet att fortsätta utvecklingen som en lokal mötesplats och för turismen i kommunen.”
Vinnaren av Guldpalmen 2020 presenteras den 7 december. Nomineringar ska vara Visit Trelleborg tillhanda senast 15/11.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-