-
Guldpalm till branschens bästa Corona-anpassning i Trelleborg
Besöksnäringen i Trelleborg har drabbats hårt av pandemins framfart. Inställda konferenser, färre affärsresenärer och närmast inga internationella besökare har satt näringslivet på prov.
Lokala entreprenörer, som i år har mött sällan skådade utmaningar och har visat initiativförmåga. Det vill Visit Trelleborg uppmärksamma när det snart är dags att återigen dela ut Guldpalmen.
Guldpalmen 2020
Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till ett besöksnäringsföretag som gör destinationen till en bättre plats att besöka. 2020 är ett år då ingenting varit sig likt och kriterierna har därför tillfälligt anpassats för att priset ska kunna delas ut till ett besöksnäringsföretag som på ett föredömligt sätt har mött de utmaningar turistbranschen ställts inför i pandemins fotspår.
”Våra lokala företags produkter och tjänster är kärnan i destinationens unika upplevelser. Vi är imponerade över kämparandan som man har mött pandemins utmaningar med. Därför känns det extra betydelsefullt att kasta strålkastarljuset på de särskilda insatser som företagarna har vidtagit för att ta sig genom denna oerhört prövande tid.” Säger Erik Lundström, Ordförande AB Visit Trelleborg.
Ett viktigt pris för Trelleborg
Allmänheten bjuds nu in att nominera sina förslag. Det kan vara ett av kommunens besöksmål som proaktivt har agerat så att en vistelse känns trygg och säker även under pandemin. Eller ett företag som har anpassat verksamheten på ett kreativt sätt och därmed långsiktigt stärkt sin affärsidé.
Fjolårets vinnare, Mick och Joanna Daly från Hällåkra Vingård beskriver betydelsen av att dela ut ett besöksnäringspris:
”När vi vann Guldpalmen i november 2019 kändes det som en bekräftelse på det arbete vi lagt ner för att bygga upp Hällåkra till ett besöksmål som i första hand lockar besökare från en större nationell och internationell marknad. Vinsten visade att vi gjorde något viktigt för Trelleborg. Vi har under det gångna året och i de utmanande tider vi lever i, märkt att Guldpalmen har öppnat ögonen för oss även på̊ den lokala turistmarknaden. Det har gett oss möjlighet att fortsätta utvecklingen som en lokal mötesplats och för turismen i kommunen.”
Vinnaren av Guldpalmen 2020 presenteras den 7 december. Nomineringar ska vara Visit Trelleborg tillhanda senast 15/11.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-