-
Hållbara upplevelser får svensk turism att rulla
Tillväxtverket har nu slutrapporterat uppdraget Hållbar produktutveckling och Pernilla Nordström, som har varit ansvarig för regeringsuppdraget, har skrivit en blogg om det som vi gärna förmedlar här. Om ni vill ha mer information om projekten och dess resultat eller läsa slutrapporten till regeringen finns det länkar längst ned. Turismnytt kommer även att följa upp detta en del framöver.
Hållbara upplevelser får svensk turism att rulla
Det är ju Ulricehamn! I tv-programmet På spåret för några veckor sedan lyckades jag snabbt klura ut att resmålet var Ulricehamn – detta tack vare vårt projekt Hållbar produktutveckling.
I anslutning till konferensen Adventure Travel World Summit i Göteborg i höstas hade jag nämligen förmånen att få testa det nya cykelpaketet Gårdarna runt sjön, baserat på berättelser om Birgit Sparre och hennes romaner om livet i de pampiga gårdarna runt sjön Åsunden, utanför Ulricehamn. Under en solig septemberdag susade vi fram på cykel genom ett vackert landskap, med skogar och sjöar, hagar och åkrar. Vi stoppade för besök på ett mysigt fik med försäljning av lokalt hantverk, vi åt lunch och mötte en entusiastisk entreprenör som även drev en gårdsbutik i den vackra kulturmiljön. Och så klart stannade vi till vid de stora herrgårdarna där vår engagerade guide underhöll oss med spännande historier.
Det är just upplevelser av detta slag som har tagits fram inom regeringsuppdraget Hållbar produktutveckling med fokus på natur- och kulturturism. Sveriges vackra och tillgängliga natur lockar ”Den globala resenären” – som är målgruppen som Sverige marknadsför sig mot – men också svensk kultur och livsstil och att njuta av god mat och dryck. Alltså just den kombination av upplevelser som min cykeltur bjöd på. Turen illustrerar också hur de små besöksnäringsföretagen inom natur- och kulturbaserad turism behöver jobba: det vill säga tillsammans så att alla länkar i kedjan äta – resa – bo – göra kommer på plats.
200 hållbara upplevelser för turister
Hösten 2016 påbörjade sju projekt en tre år lång resa med nya, hållbara och exportmogna upplevelser som mål. För Tillväxtverkets del har det varit viktigt att samtidigt få ett lärande om processen för produktutveckling och om hur offentliga aktörer kan underlätta för företagen i detta arbete. När projektet nu summeras kan vi konstatera att vi fått en stor kunskapsbank att ösa ur. Flera nya metoder för produkt- och affärsutveckling har utvecklats, nya insikter har fåtts när det gäller samverkan och olika vägledningar har tagits fram. Våra sju projektägare – regionerna Blekinge, Uppsala och Östergötland, Smålands Turism, Tourism in Skåne, Visit Dalarna samt Västarvet – har gjort ett fantastiskt jobb!
Tillsammans har de bidragit till runt 200 nya upplevelser inom turism, de har etablerat leder för vandring, cykel och kajak samt inte minst engagerat över 1000 företag. Ett stort antal andra aktörer har mobiliserats: kommuner, destinationsorganisationer, länsstyrelser, ideella föreningar och organisationer. Den breda uppslutningen har varit avgörande för att nå projektens mål. Det gäller särskilt den turistiska infrastrukturen som företagen kan bygga sina produkter kring, framför allt vandrings- och cykelleder.
Samverkan med och mellan kommuner och regioner
Just leder har stått i fokus för många av pilotprojekten och utveckling av ledbaserad turism har varit en katalysator för nya samarbeten. Kringliggande företag har fått ett gemensamt fokus och regioner, länsstyrelser och kommuner har rett ut ansvarsfördelning för förvaltning, utveckling och marknadsföring av leden.
Detta har tagit sin tid men vi ser att många av de samverkansformer som har etablerats inom projektet kommer att leva vidare. I några regioner har projektet lett till att man tagit ett helhetsgrepp om besöksnäring och turism och fört upp frågan tydligare på dagordningen.
Ett aktivt regionalt ledarskap har stor betydelse, både för att samordna aktörer och stödja företagen. En viktig del är samverkan med kommunerna. Kommunerna har ett brett uppdrag och följaktligen många roller i utvecklingen av turism och besöksnäring. I pilotprojekten har de bland annat coachat företag, arbetat med destinationsmarknadsföring och varit en nyckelaktör i insatserna för utveckling av vandringsleder och cykelområden. Den lokala nyttan är ett viktigt incitament för kommunernas engagemang. En attraktiv miljö för besökare är ju också en tillgång för invånarna och vice versa.
Hållbar turism – vad är det?
“En hållbar besöksnäring tar ansvar för turismens nuvarande och framtida ekonomiska, sociala och miljömässiga påverkan genom att utgå från besökarens, företagens, miljöns och lokalsamhällets behov.” Tillväxtverkets och Visit Swedens definition av hållbar turism
Hållbarhet är en profilfråga för svensk turism som rymmer många dimensioner och inte alltid är ett helt lätthanterligt begrepp. I projektet genomförde Tillväxtverket därför en särskild hållbarhetsinsats, där projekten fick stöd av en hållbarhetskonsult, för att i sin tur kunna stötta företagen.
Företagen har stort intresse av att dra sitt strå till stacken i arbetet för en hållbar utveckling. Detta var väldigt tydligt när de pitchade sina produkter för en expertpanel. Och hur var det med min cykeltur? Att cykla är i sig ett hållbart sätt att färdas men turen hade även en tydlig utgångspunkt i lokala resurser när det gäller måltider, lokalproducerade livsmedel och hantverksprodukter, vilket de företagare vi mötte stolt berättade om. Med alla ingredienser blev det en genomtänkt hållbar produkt. Och jag bär med stolthet min nya Ulricehamnsmössa ut i den annalkande vårens snålblåst.
Nu ska vi se till att projektets resultat och goda exempel får fötter och når ut till regioner, kommuner och destinationer.
Håll utkik på vår webb!Skrivet av Pernilla Nordström, Tillväxtverket
Här kan ni läsa om resultatet av uppdraget
Här kan ni läsa mer om Tillväxtverket på Turismnytt
- Text: Pernilla Nordström
- Foto: Foto Jonas Ingman
-
Varvetveckan genererar hundratals miljoner kronor till samhället
Upplevelseinstitutets utvärdering av Göteborgs Varvetveckan 2023 visar att evenemangets samhällsnyttovärde är stort.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -24
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Transport och Infrastruktur
-
48 anläggningar inom Camping Västkust rekryterar medarbetare inför sommaren
Med fler gästnätter följer större behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust minst 1000 medarbetare.
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
I april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står SNDMO, SNED och SNCVB.
-
Lyckat årsmöte för tioårsjubilerande Ett enat Bohuslän
Nyligen var det årsmöte och jubileum för Ett enat Bohuslän – samverkan mellan offentlig och privat sektor för att stärka besöksnäringen.
-
Copper Skillet – Sveriges bästa konferenskockar korade
När Sverigefinalen av Copper Skillet avgjordes tog Mikaela Håkansson hem segern i seniorklassen och Michelle Ekelund vann juniorklassen.
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar.
-
Visita – fortsatt god efterfrågan på hotellrum
Under de fyra första veckorna i februari låg antalet sålda hotellrum marginellt högre i jämförelse med samma period 2023 enligt Visita.
-
BRA är i mål med företagsrekonstruktionen
Den rekonstruktionsplan som BRA arbetat med sedan den 19e oktober godkändes av fordringsägarna och beslutades i Solna tingsrätt den 16e februari.
-
Tom Tits Experiment utsett till stockholmarnas favoritmuseum
Tom Tits Experiment har korats till stockholmarnas favoritmuseum 2024 i toppstrid med Armémuseum och Vasamuseet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initi...
-
Barn och ungdomar kan resa gratis till Gotland i början av juli
Ett nytt samarbete mellan Gotlands Förenade Besöksnäring och Destination Gotland inleder i juli månad. Under hela...
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem...
-
-
Gästbloggare
-