-
Hållbarhet ger Kungliga Djurgården kraft i pandemin
Bil- och fossilfritt, hållbar matkultur och öppet, tillgängligt, välkomnande. Kungliga Djurgården i Stockholm satsar på att bli en världsutställning för hållbarhet och presenterar sitt pågående arbete och sina visioner genom en ny hemsida.
“Kungliga Djurgården har välkomnat gäster i 400 år och vi har ett ansvar att se till att vi kan välkomna gäster i minst 400 år till.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter som samlar 55 besöksnäringsaktörer på ön.
Hållbarhet är inget som kan vänta
Sedan flera år tillbaka har därför aktörerna på Kungliga Djurgården samarbetat för en långsiktig hållbar utveckling. Med 15 miljoner besökare ett normalår vill man påverka genom att samarbeta för kloka lösningar i det dagliga arbetet. Men också genom att agera och fungera som ett testlaboratorium och inspiratör för en hållbar besöksnäring i Sverige.
När världen stannade våren 2020 förändrades förutsättningarna att bedriva öns verksamheter helt.
“Hållbarhet är inget som kan vänta bara för att det pågår en pandemi. När våra verksamheter begränsades på grund av covid-19, gav arbetet med våra hållbara satsningar oss kraft.” Säger Camilla Zedendahl vidare.
En kunskapsbank för att inspirera
Coronapandemin har slagit hårt mot besöksnäringen runt om i Sverige. På Kungliga Djurgården har många aktörer tvingats begränsa sina verksamheter, stänga ner eller inte kunnat öppna alls. I ett slag förlorade man tre fjärdedelar av sina besökare.
Nu lanseras sajten sustainable.royaldjurgarden.se som en kunskapsbank för att inspirera varandra och andra att orka hålla i hållbarhetsarbetet i dessa tuffa tider.
Som Skandinaviens främsta attraktion vill aktörerna på Kungliga Djurgården även visa på goda exempel när världen öppnar upp och vara resurs när näringen lyfter Sverige som ett hållbart besöksmål. På sajten, som tagits fram i brett samarbete, samlas information om hur öns aktörer samarbetar kring hållbarhet, deras strategier och insatser, stort som smått.
Djurgårdens röst i en hållbarhetsfilm
Utgångspunkten är de fyra fokusområden man samlas kring. Bil- och fossilfritt Djurgården, Hållbar matkultur, Världsutställning för hållbarhet och Öppet, tillgängligt, välkomnande Djurgården.
“Vi vill berätta vad vi gör, varför vi agerar som vi gör och vad som driver oss på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Därför ställde vi frågan till Björn Ulvaeus om han ville vara Djurgårdens röst i en gemensam hållbarhetsfilm på den nya sajten. Han tackade glädjande nog ja och hjälpte oss att hitta de rätta orden.” Avslutar Camilla Zedendahl.
- Text: Royal Djurgården
- Foto: Royal Djurgården
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-