-
Har du en plan B när BookingSuite stängs av i slutet av november?
Gratisverktyg som BookingSuite kommer att stängas av om några veckor och då gäller det att hitta alternativ.
En gång i tiden hade Booking.com en vision om att vara mer än ”bara” en OTA. De förvärvade Buuteeq för att kunna skapa webbplatser med bokningsmotor, Hotel Ninjas, så att de kunde lägga till ett PMS (Property Management System) i sin portfölj och PriceMatch för dem som letade efter ett prisvärt Revenue Management System (RMS). BookingSuite föddes och många, särskilt oberoende hotell, köpte tjänsten. Billiga verktyg var nu tillgängliga och de var dessutom lätta att implementera. Booking.com kommer dock att stänga av dessa tjänster från och med 30 november vilket innebär att hotellen nu bör titta på sin plan B.
I pandemitider som vi lever i just nu är det frestande att välja ett annat gratisverktyg men ännu bättre är att hitta en lösning som kan hjälpa dig att minimera intäktsförlust och öka effektiviteten.
Hotellägare översvämmas nästan varje vecka av erbjudanden om DET nya och bästa verktyget. Den viktigaste frågan i beslutsprocessen är; stöder systemet effektivitet och/eller optimerar det mitt resultat?
”Jag har ingen tid” är den vanliga reaktionen vi hör från hotellägare och säkert också en anledning till varför gratisverktyg är populära. Det är snabbt och lätt att ta beslut i och med att de inte innebär en kostnad. Men är dessa verktyg verkligen bäst för dig? Hjälper de dig att optimera resultatet och öka effektiviteten?
Mycket att tänka på när man väljer verktyg
Ett intäktsverktyg kan vara en bra utgångspunkt för att spara tid. Dessa lösningar kan hjälpa hotellägare att optimera prisstrategier. Många av systemen fungerar helt automatiserat. De har utvecklats genom åren, även om en del av dem fortfarande baserar sina beräkningar på de publika priser som de valda konkurrenterna erbjuder på en viss OTA-kanal. Detta innebär att systemen grundar sina priser baserat på en enda distributionskanal. Men att bestämma en strategi baserad på en enda datakälla betyder faktiskt att du inte jämför äpplen med äpplen. Tänk på att varje enskild kanal har sin egen marknad, rankningsalgoritm och recensionspoäng och bör därför hanteras separat. Tänk också på att du inte bara har gäster som bokar ett publikt pris. Ett verktyg bör alltså hjälpa dig att få den optimala strategin beroende på kanal och på segment. Du behöver en distributions- och prissättningsstrategi som speglar din produkt, kvalitet och positionering.
Ställ dig fem frågor angående verktygen du för närvarande använder:
- Varför valde jag det här verktyget i första hand?
- Är jag uppdaterad om mitt företags behov?
- Kan jag hantera flera kanaler och distribution transparent och effektivt?
- Hur ser min affärsstrategi ut för framtiden?
- Har jag tid för allt detta?
Om du inte själv kan svara på frågorna så finns det experter som erbjuder fantastiska tjänster och produkter som hjälper dig att nå dina mål.
Annemarie Gubanski (Taktikon) och Stephan Kohl (HQ Revenue) stöder hotell dagligen och hjälper till att svara på frågor som dessa.
Taktikon har under rådande omständigheter lyckats minimera intäktsbortfall och tagit marknadsandelar för sina kunder.
HQ Revenue hjälper dig att förstå din marknad och resultatet för ditt eget företag. Det finns alltid konkurrens – du behöver lära dig att möta den.
Taktikon hjälper företag inom rese- och hotellbranschen att maximera intäkterna genom att skapa lönsamma och kommersiella strategier. Vår strategi leder till ett optimerat intäkts- och distributionslandskap. Vi använder vår internationella erfarenhet och vårt nätverk för att identifiera nya möjligheter för våra kunder. taktikon.com/sv
HQ Revenue erbjuder kraftfulla och intuitiva verktyg för professionell revenue management. Vi tillhandahåller uppdaterad marknadsinformation och affärsanalys så att du kan fatta rätt prisbeslut. Vår teknik hjälper dig att sälja ditt lager till rätt pris vid rätt tidpunkt. www.hqrevenue.com/de
- Text: Taktikon/HQ Plus
- Foto: HQ Plus
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-