-
Här väntar man på invasion av barnfamiljer
Hur gör man för att locka barnfamiljer till sin destination?
I Västra Götaland har ett samarbete mellan Turistrådet Västsverige, kommunerna i Lidköping, Skara, Skövde, Karlsborg, Mariestad och Töreboda och regionens fem största besöksmål resulterat i ett erbjudande till barnfamiljer – Västgötaturen.
Västgötaturen är ett familjeäventyr i fem delar. Det är ett kort som innehåller rabatter hos besöksmålen och som man kan köpa på turistbyråerna och på fem besöksmål. Genom en Youtube film, en Instagramtävling och sociala medier hoppas man på att kunna locka barnfamiljer från hela Sverige och Norge. Totalbudgeten i Västgötaturen är cirka 1,6 miljoner kronor.
”- Med Västgötaturen har vi ett riktigt bra erbjudande. Hela samarbetet ligger dessutom i linje med hur vi vill att varumärket Västsverige ska marknadsföras: Att sätta de stora profilbärarna i skyltfönstret gynnar även de mindre besöksmålen och skapar inkomster även till övrig besöksnäring i regionen”, säger Jennie Renström, kampanjansvarig för svenska marknaden, Turistrådet Västsverige.
Källa: Destination Läckö-Kinnekulle AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
-
Gästbloggare
-