-
Hotellmarknaden i Göteborg utvecklas – en rolig stad att driva hotell i
För 168 år sedan öppnade Hotell Royal nära centralstationen i Göteborg. Sedan dess har man drivit hotellet med samma affärsidé om personligt bemötande och gästen i centrum.
Det händer mycket på hotellmarknaden i Göteborg. Förra året övernattade fler gäster på hotellen i Göteborg än något annat år. Fem miljoner gästnätter beräknas ha passerats i december. Och bokningsläget inför i år ser hittills lovande ut.
”Vi tror att 2020 blir minst lika bra. Det händer mycket i stan och det finns ett väl fungerande samarbete som gör att Göteborg är en rolig stad att driva hotell i.” Säger Markus Oddestad.
Det familjära tilltalar många
Markus Oddestad firar dubbla jubileum i år. Familjen har ägt Royal i 40 år och Markus har varit VD de senaste 20. När hotellet öppnade 1852 var Göteborgs centralstation ännu inte byggd, men närheten skulle naturligtvis betyda mycket för att gästerna skulle hitta dit.
Royal ligger högt på Tripadvisor och har åtta år i rad utvalts som ”Travellers choice”. Häromveckan fick Royal ta emot SSQ Award som bästa affärshotell. Småskalighet och det familjära tilltalar många.
”Det ligger i tiden. Jag brukar säga att detta är ett hantverkshotell. På samma sätt som ett litet snickeri så finns en personlighet som är svårt att få till i en stor verksamhet. Det gäller att se varandra, gästen, leverantörer och alla andra.” Säger hotellchef Henrik Lind.
Konkurrensen kommer öka
Göteborg som stad är mitt i ett utvecklingssprång. Stora investeringar i bostäder, arbetsplatser och infrastruktur görs och närmast kommer ny älvtunnel och ny älvbro att öppnas. Flera stora hotell planeras så att antalet rum i Göteborgsregionen ökar från dagens 12 800 till drygt 16 000 de kommande åren.
En effekt av ökad konkurrens är behovet av mer samarbete. Han är sedan många år ordförande i föreningen Göteborgshotellen som samlar de mindre hotellen i regionen. De större är med i Storhotellgruppen. Men syftet är detsamma; att samarbeta för att stärka destinationens attraktivitet.
”Det är klart att konkurrensen kommer öka och det kommer bli en dipp i beläggningen för en del. Vi är inte så oroliga för egen del utan tror att det kommer märkas mer på de stora kedjehotellen.” Säger Markus Oddestad. ”Tillsammans med de andra ska vi se till att besökarna sätter sig på tåget till Göteborg. Sedan när dörrarna öppnas och de kliver ut på perrongen ska vi börja konkurrera med varandra. Men fram till dess vinner vi på att samarbeta.”
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-