-
Hotellmarknaden i Göteborg utvecklas – en rolig stad att driva hotell i
För 168 år sedan öppnade Hotell Royal nära centralstationen i Göteborg. Sedan dess har man drivit hotellet med samma affärsidé om personligt bemötande och gästen i centrum.
Det händer mycket på hotellmarknaden i Göteborg. Förra året övernattade fler gäster på hotellen i Göteborg än något annat år. Fem miljoner gästnätter beräknas ha passerats i december. Och bokningsläget inför i år ser hittills lovande ut.
”Vi tror att 2020 blir minst lika bra. Det händer mycket i stan och det finns ett väl fungerande samarbete som gör att Göteborg är en rolig stad att driva hotell i.” Säger Markus Oddestad.
Det familjära tilltalar många
Markus Oddestad firar dubbla jubileum i år. Familjen har ägt Royal i 40 år och Markus har varit VD de senaste 20. När hotellet öppnade 1852 var Göteborgs centralstation ännu inte byggd, men närheten skulle naturligtvis betyda mycket för att gästerna skulle hitta dit.
Royal ligger högt på Tripadvisor och har åtta år i rad utvalts som ”Travellers choice”. Häromveckan fick Royal ta emot SSQ Award som bästa affärshotell. Småskalighet och det familjära tilltalar många.
”Det ligger i tiden. Jag brukar säga att detta är ett hantverkshotell. På samma sätt som ett litet snickeri så finns en personlighet som är svårt att få till i en stor verksamhet. Det gäller att se varandra, gästen, leverantörer och alla andra.” Säger hotellchef Henrik Lind.
Konkurrensen kommer öka
Göteborg som stad är mitt i ett utvecklingssprång. Stora investeringar i bostäder, arbetsplatser och infrastruktur görs och närmast kommer ny älvtunnel och ny älvbro att öppnas. Flera stora hotell planeras så att antalet rum i Göteborgsregionen ökar från dagens 12 800 till drygt 16 000 de kommande åren.
En effekt av ökad konkurrens är behovet av mer samarbete. Han är sedan många år ordförande i föreningen Göteborgshotellen som samlar de mindre hotellen i regionen. De större är med i Storhotellgruppen. Men syftet är detsamma; att samarbeta för att stärka destinationens attraktivitet.
”Det är klart att konkurrensen kommer öka och det kommer bli en dipp i beläggningen för en del. Vi är inte så oroliga för egen del utan tror att det kommer märkas mer på de stora kedjehotellen.” Säger Markus Oddestad. ”Tillsammans med de andra ska vi se till att besökarna sätter sig på tåget till Göteborg. Sedan när dörrarna öppnas och de kliver ut på perrongen ska vi börja konkurrera med varandra. Men fram till dess vinner vi på att samarbeta.”
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-