-
Hotell Mårtenson i Halmstad blir en del av Nordic Hotels & Resorts
Det står nu klart att Hotell Mårtenson i Halmstad blir Nordic Hotels & Resorts 40:e hotelltillskott till koncernens portfölj.
I kollektionen ingår sedan tidigare 39 utvalda prestigehotell runt om i Norden. Där hittar man alltifrån Icehotel i Jukkasjärvi och Yasuragi i Stockholm till Kämp Hotel i Helsingfors eller Amerikalinjen i Oslo.
“Gyllene tider, Norre Port och Carl Bildt är tydligt förknippade med Halmstad. Men jag tror att Hotell Mårtenson toppar listan över platser som är viktiga för halmstadsbon. Det är i det närmaste en institution i stan och jag är oerhört glad över att de blir en del av Nordic Hotels & Resorts. Vi gillar hotell som tar plats och som är lika självklara för ortsborna att hänga på som för besökare i stan. Det här är en perfekt start på 2021.” Säger Nordic Hotels & Resorts ägare, Petter Stordalen.
En stark partner för hotellet
I mars 2020 stängde hotellet ner sin verksamhet för en omfattande och efterlängtad renovering. Midstar som äger hotellfastigheten sedan 2016 har drivit renoveringsprocessen och i april i år slås portarna upp till nya Hotell Mårtenson.
Som en del i processen ingick att hitta en stark partner som ville driva utveckling på den nordiska marknaden av hotellet och därmed initierades dialogen med Nordic Hotels & Resorts.
“Nordic Hotels & Resorts är en ledande och stark partner för Hotell Mårtenson. Samarbetet är en viktig milstolpe i det förändrings och förädlingsarbete som vi investerat i. Vi är mycket glada och stolta och ser fram emot ett långvarigt och givande samarbete.” Säger Linda Alm General Manager Hotell Mårtenson.
Samarbetet känns naturligt
För att återskapa och modernisera en 200-år gammal institution krävs både mod, kunskap och lokal kännedom i kombination med bredd. När invånarnas vattenhål sedan flera hundra år tillbaks går in i en ny era har man genom omsorgsfull renovering och inredning lyckats skapa ännu en anledning till att besöka Halmstad.
“Att Nordic Hotels & Resorts ingår samarbete med Hotell Mårtenson känns naturligt. Med deras anrika historia och positionering som en central punkt i Halmstad ser vi detta som en riktig svensk västkustpärla. Hotellet kommer fortsätta vara ett fristående, entreprenörsdrivet hotell där nya möten och minnen kommer att skapas – och nu med fördelen att vara i ett mycket bredare sammanhang.” Säger Trond Bastiansen, COO Nordic Hotels & Resorts.
- Text: Nordic Hotels & Resorts
- Foto: Nordic Hotels & Resorts
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-