-
Hotellets kommersiella team är fokus på Hotel Market Seminars 2020
Den 8 januari 2020 ordnas Hotel Market Seminars för sjunde året i rad. Hur ser programmet ut den här gången?
Det är fokus på hur hotellets kommersiella team ska bli duktigare på att attrahera rätt målgrupper och gäster i en allt mer komplex och digital värld.
Du talar om hotellets kommersiella team. Begreppet verkar vara nytt så kan du förklara?
Traditionellt sett var hotellen länge bara ordermottagare och tog emot och hanterade bokningar. Marknadsföringen bestod mest av Gula Sidorna, olika kataloger och en och annan annons. På 1990-talet skaffade hotellen säljare och i början av 00-talet blev rollen revenue manager allt vanligare. Alla dessa roller hade sina specifika uppgifter och arbetade isolerat och hade sina egna mål. Utvecklingen har gjort att det idag finns ett stort behov av att koordinera arbetet och få alla roller att arbeta mot samma mål och tillsammans i ett team. Den bästa lösningen är om det kommersiella teamet också har en tydlig ledare som kan lyfta blicken, sätter gemensamma mål och kan öka framförhållningen för att hänga med i utvecklingen.
Vilka är de stora utmaningarna för hotellen framöver?
Hotellbranschen är på väg in i en period med ingen eller låg tillväxt samtidigt som det byggs rekordmånga nya hotell vilket innebär att konkurrensen ökar. En annan utmaning är att de framtida gästerna som domineras av generationerna Y och Z har ett annat beteende och ställer nya och annorlunda krav på hotellens tjänster. En tredje utmaning är att hotellbranschen ligger långt efter andra branscher i digitalisering och att använda moderna systemlösningar.
Hur tror du att hotellen kommer att hantera utmaningarna?
De hotell som satsar på att bygga upp sin kunskap och ta fram en plan för hur de ska förändra sin verksamhet för att vara relevanta i framtiden kommer att hantera utmaningarna bra. Tyvärr är inte branschen känd för bra planering och god framförhållning, så de flesta kommer att bli överraskade av utvecklingen och få betala dyrt. Ett bra exempel är hur OTA:erna tidigt såg konsumentens behov av en bra och enkel hotellbokning och tog en stor andel av bokningarna från många hotell till en hög kostnad.
Vilken kunskap är viktigast att säkerställa de närmaste åren?
Det absolut viktigaste är fortfarande att leverera en riktigt bra gästupplevelse och därför är det allra viktigaste att förstå vad det innebär för dagens och morgondagens gäst. Innehållet i gästupplevelsen måste vara rätt och dessutom alltid levereras på rätt sätt. I framtiden kommer därför leveransen i många delar av den att bli ännu mer digital så att hotellens medarbetare kan fokusera på att ge gästen en mer personlig service där den uppskattas mest. Kunskapen om innehållet i gästupplevelsen och leveransen av den är avgörande för hotellens framgång.
Läs mer om Hotel Market Seminars 2020 här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Al Torres
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-