-
Hotellets kommersiella team är fokus på Hotel Market Seminars 2020
Den 8 januari 2020 ordnas Hotel Market Seminars för sjunde året i rad. Hur ser programmet ut den här gången?
Det är fokus på hur hotellets kommersiella team ska bli duktigare på att attrahera rätt målgrupper och gäster i en allt mer komplex och digital värld.
Du talar om hotellets kommersiella team. Begreppet verkar vara nytt så kan du förklara?
Traditionellt sett var hotellen länge bara ordermottagare och tog emot och hanterade bokningar. Marknadsföringen bestod mest av Gula Sidorna, olika kataloger och en och annan annons. På 1990-talet skaffade hotellen säljare och i början av 00-talet blev rollen revenue manager allt vanligare. Alla dessa roller hade sina specifika uppgifter och arbetade isolerat och hade sina egna mål. Utvecklingen har gjort att det idag finns ett stort behov av att koordinera arbetet och få alla roller att arbeta mot samma mål och tillsammans i ett team. Den bästa lösningen är om det kommersiella teamet också har en tydlig ledare som kan lyfta blicken, sätter gemensamma mål och kan öka framförhållningen för att hänga med i utvecklingen.
Vilka är de stora utmaningarna för hotellen framöver?
Hotellbranschen är på väg in i en period med ingen eller låg tillväxt samtidigt som det byggs rekordmånga nya hotell vilket innebär att konkurrensen ökar. En annan utmaning är att de framtida gästerna som domineras av generationerna Y och Z har ett annat beteende och ställer nya och annorlunda krav på hotellens tjänster. En tredje utmaning är att hotellbranschen ligger långt efter andra branscher i digitalisering och att använda moderna systemlösningar.
Hur tror du att hotellen kommer att hantera utmaningarna?
De hotell som satsar på att bygga upp sin kunskap och ta fram en plan för hur de ska förändra sin verksamhet för att vara relevanta i framtiden kommer att hantera utmaningarna bra. Tyvärr är inte branschen känd för bra planering och god framförhållning, så de flesta kommer att bli överraskade av utvecklingen och få betala dyrt. Ett bra exempel är hur OTA:erna tidigt såg konsumentens behov av en bra och enkel hotellbokning och tog en stor andel av bokningarna från många hotell till en hög kostnad.
Vilken kunskap är viktigast att säkerställa de närmaste åren?
Det absolut viktigaste är fortfarande att leverera en riktigt bra gästupplevelse och därför är det allra viktigaste att förstå vad det innebär för dagens och morgondagens gäst. Innehållet i gästupplevelsen måste vara rätt och dessutom alltid levereras på rätt sätt. I framtiden kommer därför leveransen i många delar av den att bli ännu mer digital så att hotellens medarbetare kan fokusera på att ge gästen en mer personlig service där den uppskattas mest. Kunskapen om innehållet i gästupplevelsen och leveransen av den är avgörande för hotellens framgång.
Läs mer om Hotel Market Seminars 2020 här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Al Torres
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-