-
Hur gör Södertälje för att utveckla destinationen till en attraktiv besöksplats?
Förra veckan samlade Destination Södertälje ett 60-tal deltagare till besöksnäringsfrukost. Det var lokala entreprenörer, kommunala tjänstemän och andra intresserade som fick information om vad som görs och vad som är på gång. Södertälje har under en längre tid jobbat hårt på att vända den ibland negativa mediebilden för att visa på allt positivt man har att erbjuda. Både för besökare och inte minst potentiella inflyttare.
Lockande natur
Först ut var Mikael Lindén från Naturcentrum på kommunens miljökontor som på ett mycket inspirerande sätt berättade om vildmarkskänslan som finns alldeles nära tätorten. Han visade på de vandringsleder som finns och berättade om utbyggnadsplanerna. Det finns en vandringsled som heter Kustleden där etapp 1 färdigställs under våren och invigs i juni. Visionen är att den skall sträcka sig från norra änden av kommunen hela vägen till sydligaste änden ute vid havet. Man har också Sörmlandsleden som lämpar sig väl för dagsturer där man startar i Södertälje, vandrar till Gnesta och tar pendeltåget tillbaka till Södertälje. Där det finns möjligheter gör man allt tillgänglighetsanpassat.
Naturen i kommunen bjuder också på fantastiska bad, det finns så många sjöar och badplatser att man kan bada på ett nytt ställe varje dag hela sommaren och det finns fina fiskemöjligheter. Skogen bjuder på lugn, vilda djur och givetvis ”skogens skafferi”. Mikael pekade också på vilken fantastisk lekplats skogen är för barn. Den stimulerar till spontana, naturliga och kreativa lekar. På många ställen är skogen riktig ”sagoskog” och bjuder på ”många nyanser av grönt”. För att visa på detta har man tagit fram utflyktsguider som delas ut bland annat på Södertäljebyrån som bland mycket annat är turistbyrån i centrum.
Presentationen fick till och med en tämligen vandringsobenägen redaktör att bli lockad att testa!
Vad är Kanalåret?
Den stora attraktionen i Södertälje det här året är att Södertälje Kanal fyller 200 år vilket inte firas bara vid ett specifikt datum utan hela året under samlingsnamnet Kanalåret. Om detta berättade jubileumsgeneralen Ulf Westman. Det kommer att vara ett år av ”extra allt” och målgruppen är i första hand innevånarna, inte besökare utifrån, men många av evenemangen kommer säkert att locka många utifrån också. Evenemangen och aktiviteterna bygger mycket på samverkan mellan centrumföreningen, företag och föreningar så han passade på att bjuda in alla de samlade aktörerna till att medverka. Kanalåret är en möjlighet att skapa nya samarbeten, etablera nya evenemang och marknadsföra lokala evenemang. Ulf Westman påpekade också att det finns goda möjligheter att få stöd för detta från Kanalårsorganisationen.
Ett av evenemangen är en ”turistahemmadag” den 18 maj där besöksnäringsföretag och –aktörer kan visa upp sig och locka till turistande på hemmaplan.
Positiv förändring av bilden av Södertälje
Anna Kock Kongani som jobbar som projektsamordnare med platsutveckling berättade att den mediala bilden håller på att förändras. Mycket tack vare allt som görs från kommunen och Destination Södertälje, men man jobbar hårt med att Södertäljeborna skall vara stolta över sin stad och bli goda ambassadörer. Eftersom befolkningen har mycket varierande ursprung kan man via dem nå ut till potentiella besökare från deras respektive hemländer. Inte bara de egna släktingarna i hemlandet utan även med större spridning, för att nämna en möjlighet.
Inga Lindström
Cissi Grape som är projektledare platsutveckling avslutade med att berätta om hur man i Södertälje på olika sätt försöker dra nytta av den uppmärksamhet Sörmland får i Tyskland genom Inga Lindström-serien. Serien är en tysk tv-produktion som handlar om Inga Lindström och hennes liv i Sörmland och har sänts sedan 2004 med flera miljoner tittare. Den spelas in i Sörmland men helt utan inblandning av regionen eller egentligen någon lokalt. Nu har man tagit fram en sajt, tillsammans med bland annat STUA, Visit Östergötland och andra berörda kommuner, som skall fånga upp det stora intresset i Tyskland och erbjuda både utflyktstips och lokal information.
Eftersom man hade avsatt gott om tid för frukosten fick också alla besökare tillfälle att presentera sig och kort berätta om sin verksamhet vilket gjorde att de efteråt kunde nätverka med dem man såg en möjlighet att samverka med.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Foto: Pontus Orre
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-