-
Hur gör Södertälje för att utveckla destinationen till en attraktiv besöksplats?
Förra veckan samlade Destination Södertälje ett 60-tal deltagare till besöksnäringsfrukost. Det var lokala entreprenörer, kommunala tjänstemän och andra intresserade som fick information om vad som görs och vad som är på gång. Södertälje har under en längre tid jobbat hårt på att vända den ibland negativa mediebilden för att visa på allt positivt man har att erbjuda. Både för besökare och inte minst potentiella inflyttare.
Lockande natur
Först ut var Mikael Lindén från Naturcentrum på kommunens miljökontor som på ett mycket inspirerande sätt berättade om vildmarkskänslan som finns alldeles nära tätorten. Han visade på de vandringsleder som finns och berättade om utbyggnadsplanerna. Det finns en vandringsled som heter Kustleden där etapp 1 färdigställs under våren och invigs i juni. Visionen är att den skall sträcka sig från norra änden av kommunen hela vägen till sydligaste änden ute vid havet. Man har också Sörmlandsleden som lämpar sig väl för dagsturer där man startar i Södertälje, vandrar till Gnesta och tar pendeltåget tillbaka till Södertälje. Där det finns möjligheter gör man allt tillgänglighetsanpassat.
Naturen i kommunen bjuder också på fantastiska bad, det finns så många sjöar och badplatser att man kan bada på ett nytt ställe varje dag hela sommaren och det finns fina fiskemöjligheter. Skogen bjuder på lugn, vilda djur och givetvis ”skogens skafferi”. Mikael pekade också på vilken fantastisk lekplats skogen är för barn. Den stimulerar till spontana, naturliga och kreativa lekar. På många ställen är skogen riktig ”sagoskog” och bjuder på ”många nyanser av grönt”. För att visa på detta har man tagit fram utflyktsguider som delas ut bland annat på Södertäljebyrån som bland mycket annat är turistbyrån i centrum.
Presentationen fick till och med en tämligen vandringsobenägen redaktör att bli lockad att testa!
Vad är Kanalåret?
Den stora attraktionen i Södertälje det här året är att Södertälje Kanal fyller 200 år vilket inte firas bara vid ett specifikt datum utan hela året under samlingsnamnet Kanalåret. Om detta berättade jubileumsgeneralen Ulf Westman. Det kommer att vara ett år av ”extra allt” och målgruppen är i första hand innevånarna, inte besökare utifrån, men många av evenemangen kommer säkert att locka många utifrån också. Evenemangen och aktiviteterna bygger mycket på samverkan mellan centrumföreningen, företag och föreningar så han passade på att bjuda in alla de samlade aktörerna till att medverka. Kanalåret är en möjlighet att skapa nya samarbeten, etablera nya evenemang och marknadsföra lokala evenemang. Ulf Westman påpekade också att det finns goda möjligheter att få stöd för detta från Kanalårsorganisationen.
Ett av evenemangen är en ”turistahemmadag” den 18 maj där besöksnäringsföretag och –aktörer kan visa upp sig och locka till turistande på hemmaplan.
Positiv förändring av bilden av Södertälje
Anna Kock Kongani som jobbar som projektsamordnare med platsutveckling berättade att den mediala bilden håller på att förändras. Mycket tack vare allt som görs från kommunen och Destination Södertälje, men man jobbar hårt med att Södertäljeborna skall vara stolta över sin stad och bli goda ambassadörer. Eftersom befolkningen har mycket varierande ursprung kan man via dem nå ut till potentiella besökare från deras respektive hemländer. Inte bara de egna släktingarna i hemlandet utan även med större spridning, för att nämna en möjlighet.
Inga Lindström
Cissi Grape som är projektledare platsutveckling avslutade med att berätta om hur man i Södertälje på olika sätt försöker dra nytta av den uppmärksamhet Sörmland får i Tyskland genom Inga Lindström-serien. Serien är en tysk tv-produktion som handlar om Inga Lindström och hennes liv i Sörmland och har sänts sedan 2004 med flera miljoner tittare. Den spelas in i Sörmland men helt utan inblandning av regionen eller egentligen någon lokalt. Nu har man tagit fram en sajt, tillsammans med bland annat STUA, Visit Östergötland och andra berörda kommuner, som skall fånga upp det stora intresset i Tyskland och erbjuda både utflyktstips och lokal information.
Eftersom man hade avsatt gott om tid för frukosten fick också alla besökare tillfälle att presentera sig och kort berätta om sin verksamhet vilket gjorde att de efteråt kunde nätverka med dem man såg en möjlighet att samverka med.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Foto: Pontus Orre
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-