-
Hur Hotel At Six utnyttjade digital merförsäljning för att öka marginalintäkter och gästnöjdhet under pandemin
Hotel At Six i Stockholm är känt för sin förstklassiga service. När pandemin slog till stod hotellets team inför branschens universella utmaningar som att erbjuda en personlig upplevelse, driva marginalintäkter och behöva minska den fysiska kontakten med gästerna.
När teamet letade efter ett kreativt sätt att ta itu med dessa problem bestämde de sig för att implementera Oakys automatiserade merförsäljningsplattform som skapade möjligheter att ta itu med alla dessa tre områden. Så snart verktyget var live började teamet se fördelar.
Ökad effektivitet och räckvidd
Innan man började använda Oaky lyfte receptionsteamet på At Six fram sidotjänster eller erbjöd betalda uppgraderingar vid ankomsten. Eftersom det inte finns så mycket tid och möjlighet att marknadsföra tillägg under incheckningen blev resultaten begränsade.
Till det kom också utmaningen att ge rätt erbjudande till rätt gäst. Oaky tar nu itu med allt detta genom att automatisera meddelanden före ankomst, utöka räckvidden till att omfatta OTA-gäster och segmentera resenärer för att kunna skicka dem mer personliga utbudsval.
”Den största utmaningen vi hade innan Oaky var att erbjuda tilläggstjänster till gästerna på ett sätt som skulle vara lätt för dem att boka. Det var svårt att anpassa gästupplevelsen och anpassa en gästs vistelse beroende på deras önskemål. Dessutom hade vi inte möjlighet att sälja sidotjänster till OTA-gäster.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Förutom att förbättra receptionspersonalens arbetsflöde och nå fler gäster, tillåter Oaky också resenärer att välja tillägg när det passar dem. Detta tar bort ytterligare ett hinder för gäster som bokar tillägg eftersom de inte längre behöver söka hjälp från en anställd.
Ett brett utbud av erbjudanden för en personlig vistelse
Sedan Hotel At Six började använda Oaky har man börjat presentera ett brett utbud av erbjudanden och extra tjänster. Detta inkluderar att sälja uppgraderingar till rum med vacker utsikt, erbjuda mat- och dryckeserbjudanden eller wellnesspaket.
”Oaky har haft en positiv inverkan på vår övergripande gästupplevelse. Gästerna kan anpassa sin vistelse och se till att de får vad de personligen förväntar sig av ett lyxhotell. Plattformen visar vad vi erbjuder och låter gästerna välja efter sina egna önskemål. Genom att titta igenom alla våra tjänster kan de välja att lägga till saker de inte ens visste att de ville ha.” säger Diana Zambrano
Naturligtvis har den ökade räckvidden och det breda utbudet av tillgängliga erbjudanden också haft en kraftfull inverkan på Hotel At Sixs bruttointäkt. På bara några månader kunde man öka sin TRevPAR med 5,50.
Med denna fantastiska start på deras merförsäljningsresa inspireras teamet att ytterligare optimera sitt tillvägagångssätt genom att fördjupa sig i segmentering och testa nya avtalsidéer.
”Vårt mål är att fortsätta lägga till unika erbjudanden och tilläggsupplevelser och verkligen få ut det mesta av vad Oaky kan göra.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Läs vidare om lärdomarna från At Six Hotel i rapporten.
Om Hotel At Six:
At Six Hotel ligger i vad som en gång var en gammal bank, förvandlad till ett elegant hotell med över 2000 kvadratmeter bestående av barer, restauranger, lounger och naturligtvis rum och sviter. Rummen på översta våningen har panoramautsikt och är extremt populära bland gästerna – vilket man kan läsa i en senare del av ärenderapporten.
At Six är ett femstjärnigt hotell som drivs av Nordic Hotels & Resorts i allians med Amerikalinjen, The Thief, Sankt Petri och Kämp Hotel och är ansluten till Preferred Hotels &Resorts.
Om Oaky:
Oaky är en hyperanpassad och automatiserad merförsäljningsmotor som hjälper hotell att driva ytterligare vinst från sina befintliga kunder genom att leverera en överlägsen gästupplevelse. Genom att skanna bästsäljande erbjudanden kan hotellägare lägga till personaliserade gästerbjudanden med några få klick och marknadsföra dem genom perfekt tajmad gästkommunikation. Oaky är betrodda av innovativa hotell, hotellgrupper och kedjor över hela världen, inklusive Amaris hospitality, Onyx Hospitality & Radisson Hotel Group.
- Text: Oaky
- Foto: Hotel At Six
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-