-
Hur jobbar man med hållbar besöksnäring i Västmanland?
I onsdags höll Västmanland Turism en uppstartsdag för besöksnäringen i den fantastiska eventlokalen Stallet på Schenströmska Herrgården under ledning av Henrik Wester.
Deltagare var närmare 200 representanter från destinationer, företag och politik i regionen.
Huvudpunkterna på agendan var:
- Varför vill vi ha fler turister, vill vi verkligen det – vad krävs för att nå en balanserad tillväxt?
- Hur kan man öka lönsamheten och bidra till en hållbar utveckling genom gästens medvetna och omedvetna val?
- Hur påverkar turismen klimatet och hur hänger allt ihop i ett globalt perspektiv?
- Hur förbereder sig länets turismnäring för att ta emot några av världens främsta turistföretag, reseköpare, journalister och experter?
Återblick på 2018 och besöksnäringsbarometer
Dagen började med en återblick på 2018. Ett spännande år då man bland annat ägnat sig år rådgivning i digitala kanaler, rådgivning för en bättre gästupplevelse och hållbar utveckling, affärsutveckling inför ATWS 2019, piloter för upplevelsemat samt pilot för ökad lönsamhet och hållbarhet med beteendeekonomi.
Man presenterade resultatet av sin årliga besöksnäringsbarometer som är en mätning av näringens förväntningar. Detta är något av det man fick fram:- Näringen tror på fler gäster och större omsättning under 2019 än föregående år.
- Några av de viktigaste utmaningarna för att växa hållbart är digitaliseringen/nya kanaler för marknadsföring, att hitta och behålla personal, trimma organisationen, synas och sticka ut samt ekonomin.
- Den främsta målgruppen är privatresenärer, i vissa fall i kombination med affärsresenärer.
- Ungefär hälften uppger att investeringarna kommer att vara oförändrade eller öka.
- Nästan två tredjedelar uppger att antalet nationella besökare kommer att öka.
- Drygt tre fjärdedelar anger att antalet internationella gäster kommer att vara oförändrat eller öka.
(Eftersom det var första året och antalet svar ganska lågt skall detta ses som en indikation)
I samband med utmaningen att hitta och behålla personal kom det upp att det ute på landsbygden handlar mycket om logistik. Ofta kan det vara en absolut förutsättning att man har bil/körkort då det inte finns förbindelse med kollektivtrafik till anläggningen/arbetsplatsen, åtminstone inte på ”personalens tider”. Även boende kan ibland vara ett problem om personalen inte bor i närheten eller om de är anställda för en kortare period. För små verksamheter är ett problem att det är svårt att ta ledigt.
Planerna för 2019
Under 2019 kommer man att fortsätta med rådgivning inom samma områden som föregående år och även affärsutveckling och internationell försäljning. Man kommer att ha seminarier med teman som ”Smarta strategier för ökad lönsamhet”, ”Verktyg för ett lönsamt hållbarhetsarbete” och ”Ökad lönsamhet och hållbarhet med beteendeekonomi”. Två konferenser är också inplanerade – ”Nära Västmanland – mat, klimat och miljö” samt ”Forum för naturturismföretagare” och även medverkan på olika sätt i Adventure Travel World Summit i Göteborg i september. Man kommer också att ha en utbildning i Första hjälpen och HLR med fokus naturturism. Tillsammans med STUA genomför man ett pilotprojekt om robotisering och automatisering i besöksnäringen. Nyligen drog man igång sin evenemangskalender på vastmanland.se i samarbete med företaget Basetool.
Upplevelsemat
Ett annat fokusområde är mat – Upplevelsemat. Länsstyrelsen har tillsammans med LRF Mälardalen och Region Västmanland tagit fram en Livsmedelsstrategi med fyra fokusområden – länets mat, upplevelsemat, krismat och viltmat. Upplevelsemat ska stärka Västmanland som matregion där maten blir en reseanledning för både länets invånare och besökare. Vad händer om man presenterar befintlig mat på ett nytt sätt? är en fråga man har ställt sig och man har även tagit fram signumprodukter som ska levandegöra lokal mat. Under hösten genomförde man piloter för att pröva arbetsmodeller och arbetssätt för att implementera insatser kring Upplevelsemat i livsmedelsstrategin. Piloterna handlade bland annat om att ta fram en matkarta, utveckla gårdsbutiker, ta fram måltidsprodukter samt framtagandet av en inspirationsbok ”Nära Västmanland” som lanseras i vår. Den 25 april arrangerar man också en konferens under samma namn för att skapa kontakt mellan producenter och aktörer.
I anslutning till den stora världsnaturturismkonferensen Adventure Travel World Summit i Göteborg i september kommer Västmanland erbjuda så kallade presummit adventures-paket för delegaterna.
Eftermiddagen bjöd också på fler inspirerande, utvecklande och tankeväckande föredrag.
Hur man kan öka intäkter och minska kostnader
Milena Nikolova pratade om hur man med beteendesmart tänkande applicerat på besöksnäringen kan öka intäkter och minska kostnader. I korta drag handlar det om att tänka smart utifrån sina kunders/gästers/besökares sätt att tänka för att få dem att köpa mer eller göra det man vill att de skall göra. Idag handlar det mycket om att fånga dem i det snabba informationsflödet och den bekvämlighet som dagens teknik skapar. Detta är också ett sätt att göra turismen hållbar genom att öka intäkten/vinsten utan turisterna nödvändigtvis blir fler.
Hon berättade hur man har jobbat med detta i ett pilotprojekt med tre västmanländska aktörer. Bland annat konstaterade man där att prissättningen är alldeles för rigid och behöver bli mer flexibel. Man kan öka hur mycket gästen spenderar på en restaurang genom utformning av menyn, genom formuleringar och hur man erbjuder tillval. Man kan också minska kostnaderna på olika sätt utan det påverkar gästupplevelsen negativt.
Klimatförändringarna och vad vi kan göra
Meteorologen Martin Hedberg berättade om skillnaden mellan väder och klimat och hur det egentligen ligger till med klimatförändringarna. Kontentan var att – jo, det är så illa som vi befarar, kanske värre. Men man får inte misströsta, ge upp och få klimatångest för vi kan alla påverka utvecklingen genom att göra bra val och påverka andra. Ett bra exempel på det är Greta Thunberg.
Vad är hållbar turism?
Den inspirerande turismföreläsaren Doug Lansky ställde oss inför frågan – Vad är hållbar turism? Och presenterade oss för ett antal motsägelser. Som att kryssningsfartygen heter ”Getaway” och ”Escape” för att man ska känna att man flyr från vardagen, samtidigt är de några av jordens mest tätbefolkade platser… Eller att man åker till nya exotiska platser men man tillbringar större delen av tiden på en anläggning eller i ett hotellrum som ser ut som på de allra flesta andra platser på jorden.
För att turismen skall vara hållbar och man inte skall råka ut för det som turistmål som Venedig, Barcelona och Amsterdam (även enskilda sevärdheter som klippan Predikstolen i Norge) råkat ut för, måste man fundera över vad man vill ha. Vill man ha 10 000 besökare som spenderar 1 miljon kronor eller 8 000 besökare som spenderar 1,6 miljoner? Kort sagt, hur får man dem som kommer, att stanna längre och/eller spendera mer. Fokus måste bli mycket mer på att öka intäkt och vinst istället för på att öka antalet besökare/gäster.Om man ska bli populär och lyckas som destination skall man utgå från det man har och verkligen leta på bakgården) och skapa nya upplevelser utifrån det. Eller uppfinna något helt unikt.
Sammanfattningsvis kan man säga att Västmanland jobbar på duktigt med både strategier olika aktiviteter och åtgärder för att hjälpa destinationerna och näringen i länet att växa hållbart, bli klokare och få redskap för att göra det.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
Ett svar till “Hur jobbar man med hållbar besöksnäring i Västmanland?”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-
Var trevligt och intressant möte.