-
Hyper Island startar ny kompetensutvecklingskurs för digitalisering inom besöksnäringen
Utbildningsföretaget Hyper Island startar i höst en ny kort Yh-kurs riktad mot människor som jobbar inom besöksnäringen som vill lyfta sin digitala kompetens. Utbildningen sker i nära samarbete med branschen och syftar till att ge deltagarna verktyg, inspiration och kunskap att utveckla sin förståelse för den föränderliga värld vi lever i och utveckla sin digitala- och teknologiska kompetens.
Denna utbildning är framtagen för besöksnäringen genom att tillgodose det behov av kompetensväxling som behövs för både anställda inom branschen som kan framtidssäkra sin anställningsbarhet samt företag som kan förbättra förutsättningarna för sin fortsatta existens. Hyper Island vill med det här programmet dela den omfattande kunskap inom digital transformation, dess konsekvenser och hjälpa individer och företag få metoder för att säkra sin kompetens i framtiden. Utbildningen grundar sig på Hyper Islands metodik kring upplevelse- och problembaserat lärande och kommer att löpa helt online, så att deltagare från hela Sverige kan delta, samt på halvtid under 12 veckor med start i oktober, detta så att deltagare även ska kunna arbeta samtidigt.
“Det ska bli så otroligt spännande att lansera denna utbildning. Vi har i mångt och mycket varit en katalysator för ett par olika branscher som genomgått digital transformation och tillsammans med våra föreläsare och facilitatorer från inom och utanför branschen ska vi ge deltagarna en riktig digital skjuts som kan bli startskottet för besöksnäringens digitalisering. Vi har plats för 200 deltagare så vi tror att vi kan göra ett bra avstamp med denna kurs.” ,
säger Heidi Rundt, Chef för Hyper Island School SverigeUtbildningen riktar sig till personer med erfarenhet från besöksnäringen. Förkunskaper är gymnasieutbildning och 2 års relevant erfarenhet eller jämförbar erfarenhet från yrkeslivet. Det kan vara både deltid eller heltid, som anställd eller egenanställd, och många olika yrkesroller inom hotell- och restaurangindustrin.
Efter godkänd utbildning ska deltagarna ha kunskaper om/i:
– Digitaliseringens samt teknologins inverkan på hotell- och restaurangnäringen samt hur man själv kan hålla sig ajour med denna utveckling
– Hur omvärlden förändras och vilka metoder man kan ta till för att genomföra en omvärldsbevakning för att förstå vilka skeenden påverkar just denna bransch
– Själv- och förändringsledarskapets centrala roll i hur individer och företag hanterar den inverkan ovan nämnda faktorer har på oss
Utbildningar sker flexibelt och på distans i form av praktiska tillämpningar på arbetsplatsen eller egna sidoprojekt, skriftliga reflektioner och inlämningar, peer reviews och feedback.
Mer information om kursen finner du här
- Text: Hyper Island
- Foto: Hyper Island
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-