-
Debatt: Inlandsbanan skapar kapacitet för järnvägen och besöksnäringen i halva Sverige
Besöksnäringen är den starkast växande näringen i landet och är i stora delar av norra och mellersta Sverige sedan länge verkligen en basnäring. Att vara turist betyder på turismvetenskapligt språk att jag flyttar min konsumtion till en annan plats och på många av de platserna har näringen en helt avgörande betydelse. Studier har till exempel visat att så mycket som 75 % av all omsättning i alla näringsgrenar i destinationerna Vemdalen och Funäsfjällen på ett eller annat sätt härleds till besöksnäringen. Det handlar om allt från boende till gastronomiska upplevelser, liftkort och investeringar i fritidshus och infrastruktur. Sammantaget är det här helt avgörande för samhällenas fortsatta utveckling.
Naturligtvis ställer det här krav på hög tillgänglighet och då i alla trafikslag men med en fungerande järnväg som Inlandsbanan som löper genom inlandet i halva Sverige ser vi det som en god idé att ta vara på den och att se den som en utvecklingsbar resurs. På senare år har det också utvecklats resealternativ där resenärer åker nattåg hela vägen i egen kupé från södra Sverige direkt till Inlandsbanans stationer, äter frukost i lugn och ro och sedan är redo att ge sig ut i fjäll, skog och mark. Men utvecklingen av både banan och trafiken behöver ges fortsatta möjligheter som ett viktigt steg för att nå nya marknader och skapa hållbara, energieffektiva och klimatsmarta resmöjligheter. Satsningar på att rusta upp Inlandsbanan och med modern miljöteknik köra tåg på vätgas eller biobränsle från skogsindustrin skulle medföra ytterligare klimatfördelar.
Inlandsbanans transportkapacitet måste helt enkelt förbättras så att Inlandsbanan verkligen blir en integrerad del av det svenska järnvägssystemet och ett självklart alternativ för järnvägstransporter i Sveriges inland för persontransporter för både pendlare och besökare och för den omfattande godstrafiken som behöver mer robusta transportlösningar med högre redundans som säkrar framkomligheten.
De kapacitetsproblem som idag råder i det svenska järnvägsnätet påverkar konkurrenskraften negativt medan en upprustning av Inlandsbanan är ett infrastrukturprojekt som vi menar skulle ge mycket stora vinster för banan i sig, det skulle gynna besöksnäringen och övrigt näringsliv men även avlasta de idag tungt trafikerade järnvägsförbindelser som går till norra Sverige. En upprustad Inlandsbana skulle innebära ett kraftigt kapacitetstillskott till en stor del av transportsystemet i landet. I Inlandsbanan finns ett järnvägsprojekt som bör kunna slutföras inom några år utan att något annat projekt behöver prioriteras bort. Vi välkomnar att det i det så kallade januariavtalet uttrycks att ”Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige” och i detta ser vi Inlandsbanan som en självklar del.
Vi ser med tillförsikt fram emot en framtid med en än mer levande landsbygd och stark besöksnäring som skapar arbetstillfällen och livskraft i hela landet.
Susanne Andersson Pripp, Best Western Hotell Ett Östersund
Stig Strand Trolltunet, Hemavan
Anders Lundqvist, Skistar Vemdalen
Per Jobs Björk, Experience Ammarnäs
Mikael Vinka, Geunja Sami Ecolodge Ammarnäs
Anna Gillgren, Strömsunds utvecklingsbolag AB
Marcus Ståhl, Destination Vemdalen
Martin Sahlberg, Destination Östersund
Marco Andersson, Snälltåget
Camilla Bondareva, Swedish Lapland
Jonas Rosén, Visit Dalarna
Mats Forslund, Jämtland Härjedalen TurismObservera att detta är en debattartikel och de åsikter som framförs är artikelförfattarnas.
- Text: Artikelförfattarna
- Foto: Inlandsbanan/Skistar
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-