-
Regeringen fortsätter internationell satsning på designlandet Sverige
Fortsatt satsning på Sverige som designnation
Den internationella bilden av Sverige som designnation ska nu fortsätta stärkas. Regeringen investerar 5 miljoner kronor under 2020 i den nya exportstrategin för att marknadsföring av svensk design ska bidra till ökad export från Sverige. Visit Sweden har fått uppdraget i samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och Trä- och Möbelföretagen. Den nya satsningen ska ha extra fokus på hållbarhet och olika former av design.
Utomlands uppfattas svensk design ofta som modern, hållbar och funktionell. I stark konkurrens med andra länder förknippas Sverige allt mer med design än tidigare. Svenska designdestinationer blir också fler och mer uppmärksammade.
Mellan 2016 och 2019 satsade regeringen på att göra design, mode och arkitektur i Sverige mer känt internationellt, och nu investerar man i en fortsättning. Som en del av Sveriges nya export- och investeringsstrategi får Visit Sweden i uppdrag att kommunicera svensk design, och integrera hållbarhet och flera designformer än tidigare. Investeringen på 5 miljoner kronor gäller för 2020.
Tydligare fokus på hållbarhet inom design
Visit Sweden kommer att genomföra uppdraget i nära samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och TMF – Trä- och Möbelföretagen. Även regioner och städer i Sverige kommer att vara engagerade i samarbetet. Tillsammans ska man öka den internationella kännedomen om Sverige som designnation, få fler turister att välja Sverige för att upptäcka arkitektur och design på plats och öka försäljningen av hållbara designprodukter och designtjänster till utlandet.
Det nya Designprogrammet kommer att ha ett tydligare fokus på hållbarhet inom bland annat design, mode, arkitektur och turism än tidigare. Målet är att öka den ekonomiska tillväxten på lång sikt i landets regioner och för de svenska företagen och samtidigt balansera den med social och miljömässig utveckling.
– Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans får förtroendet och möjligheten att hämta hem ännu mer av det ökade intresset för svensk design utomlands. Det finns många designintresserade i världen, människor som också är nyfikna på att uppleva Sverige och svensk livsstil, säger Michael Persson Gripkow, programansvarig för Designprogrammet och Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.
Svenska institutet (SI) blir ny partner i samarbetet, men har redan tidigare genomfört insatser i det senaste Designprogrammet tillsammans med de övriga deltagarna.
Satsningen skall locka fler designintresserade till Sverige
Det program för design som avslutas under 2019, Swedish Design Moves (som Turismnytt tidigare berättat om), var en fyrårig satsning från regeringen på 7 miljoner kronor per år. Enbart under 2017 och 2018 har en rad aktiviteter genomförts. Designprogrammet har arrangerat 16 internationella event i Tokyo, Milano, New York, Paris och London, bland annat Sveriges officiella utställningar under designveckan i Milano. 64 visningsresor för medier och influerare har arrangerats till Sverige och fler än 260 design-, mode- och arkitekturföretag har varit med och skapat synlighet för Sverige och sina produkter. Fokusmarknader för satsningen har varit Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA och Japan.
Aktörerna i designsamarbetet ska nu göra en handlingsplan för 2020 och planerar redan nu för att lyfta fram designlandet Sverige under Stockholm Design Week och designveckan i Milano nästa år.
– Vi är redan i startgroparna för att bidra till en ökad designexport och lyfta fram mer av hållbar design för designintresserade människor i världen. Svenska företag inom design ligger långt fram inom hållbara produkter och tjänster, och det stärker intresset för Sverige internationellt. Vi vill också att fler ska besöka designdestinationen Sverige och få dem att stanna längre och upptäcka mer, avslutar Michael Persson Gripkow.
Regeringens Export- och investeringsstrategi (s 32)
- Text: Visit Sweden
- Foto: Foto: Tina Stafrén, Lidköpings Porslinsfabrik
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-