-
Regeringen fortsätter internationell satsning på designlandet Sverige
Fortsatt satsning på Sverige som designnation
Den internationella bilden av Sverige som designnation ska nu fortsätta stärkas. Regeringen investerar 5 miljoner kronor under 2020 i den nya exportstrategin för att marknadsföring av svensk design ska bidra till ökad export från Sverige. Visit Sweden har fått uppdraget i samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och Trä- och Möbelföretagen. Den nya satsningen ska ha extra fokus på hållbarhet och olika former av design.
Utomlands uppfattas svensk design ofta som modern, hållbar och funktionell. I stark konkurrens med andra länder förknippas Sverige allt mer med design än tidigare. Svenska designdestinationer blir också fler och mer uppmärksammade.
Mellan 2016 och 2019 satsade regeringen på att göra design, mode och arkitektur i Sverige mer känt internationellt, och nu investerar man i en fortsättning. Som en del av Sveriges nya export- och investeringsstrategi får Visit Sweden i uppdrag att kommunicera svensk design, och integrera hållbarhet och flera designformer än tidigare. Investeringen på 5 miljoner kronor gäller för 2020.
Tydligare fokus på hållbarhet inom design
Visit Sweden kommer att genomföra uppdraget i nära samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och TMF – Trä- och Möbelföretagen. Även regioner och städer i Sverige kommer att vara engagerade i samarbetet. Tillsammans ska man öka den internationella kännedomen om Sverige som designnation, få fler turister att välja Sverige för att upptäcka arkitektur och design på plats och öka försäljningen av hållbara designprodukter och designtjänster till utlandet.
Det nya Designprogrammet kommer att ha ett tydligare fokus på hållbarhet inom bland annat design, mode, arkitektur och turism än tidigare. Målet är att öka den ekonomiska tillväxten på lång sikt i landets regioner och för de svenska företagen och samtidigt balansera den med social och miljömässig utveckling.
– Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans får förtroendet och möjligheten att hämta hem ännu mer av det ökade intresset för svensk design utomlands. Det finns många designintresserade i världen, människor som också är nyfikna på att uppleva Sverige och svensk livsstil, säger Michael Persson Gripkow, programansvarig för Designprogrammet och Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.
Svenska institutet (SI) blir ny partner i samarbetet, men har redan tidigare genomfört insatser i det senaste Designprogrammet tillsammans med de övriga deltagarna.
Satsningen skall locka fler designintresserade till Sverige
Det program för design som avslutas under 2019, Swedish Design Moves (som Turismnytt tidigare berättat om), var en fyrårig satsning från regeringen på 7 miljoner kronor per år. Enbart under 2017 och 2018 har en rad aktiviteter genomförts. Designprogrammet har arrangerat 16 internationella event i Tokyo, Milano, New York, Paris och London, bland annat Sveriges officiella utställningar under designveckan i Milano. 64 visningsresor för medier och influerare har arrangerats till Sverige och fler än 260 design-, mode- och arkitekturföretag har varit med och skapat synlighet för Sverige och sina produkter. Fokusmarknader för satsningen har varit Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA och Japan.
Aktörerna i designsamarbetet ska nu göra en handlingsplan för 2020 och planerar redan nu för att lyfta fram designlandet Sverige under Stockholm Design Week och designveckan i Milano nästa år.
– Vi är redan i startgroparna för att bidra till en ökad designexport och lyfta fram mer av hållbar design för designintresserade människor i världen. Svenska företag inom design ligger långt fram inom hållbara produkter och tjänster, och det stärker intresset för Sverige internationellt. Vi vill också att fler ska besöka designdestinationen Sverige och få dem att stanna längre och upptäcka mer, avslutar Michael Persson Gripkow.
Regeringens Export- och investeringsstrategi (s 32)
- Text: Visit Sweden
- Foto: Foto: Tina Stafrén, Lidköpings Porslinsfabrik
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-