-
Bo Magnusson, mässgeneral Lounge Event 2017
Hej Bo, du arbetar just nu med att förbereda en mässa för branschen.
Vad är det för en mässa?
LOUNGE Event är en ny arena där beslutsfattare på hotell och konferensanläggningar kan ta del av kompetens och inspiration via våra 23 seminarier och träffa över 50 leverantörer av teknik, inredning och andra tjänster man behöver i sin anläggning. Vi brukar säga att LOUNGE Event handlar om allt utom mat och dryck för anläggningar.Varför behövs Lounge Event?
Det är faktiskt den enda oberoende mötesplatsen där dessa områden och frågor belyses och där de som driver anläggningar kan få en överblick på det mesta som de behöver i sin dagliga drift och marknadsföring. Konkurrensen är stor och kraven på hög servicegrad, teknik i frontlinjen och unika koncept finns hos alla i branschen. Seminarieprogrammet vi har på våra scener ger många exempel på detta.Vilka skall besöka Lounge Event?
Självklart alla som deltar i lednings- och utvecklingsarbete på hotell och konferensanläggningar. Fastighetsägare såväl som operatörer. Arkitekter, konsulter och andra leverantörer är väldigt välkomna. Förutom all kunskap man får och alla affärskontakter man knyter så har vi ett jättemingel efter första dagens mässa där också vårt partnerprojekt Hotel Market Seminars deltagare ansluter. Det skulle inte jag missa i alla fall.Hur kommer det sig att ni skapat mässan?
Som jag redan nämnt så fanns inget liknande event och den kommer att fylla ett behov som inte fylls idag. Branscher och branschers människor behöver fysiska mötesplatser där man kan träffas och utbyta de där oersättliga erfarenheterna. Jag har själv drivit konferensanläggningar och varit med och byggt och startat hotell och jag vet att den här branschen ÄLSKAR att träffas!Kommer mässan att anordnas även nästa år?
Ja självklart. Den är årlig och kommer tillbaka år 2018 i januari.Läs även tidigare intervjuer här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Joachim Nywall
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-