-
Johan Ekroth, ny VD för Visit North, vill hjälpa upplevelseföretagare att få fler bokningar
När Visit North nu rullar ut den första färdiga versionen av sin enkla boknings- och kanalhanterare för upplevelseföretagare, är det Johan Ekroth som ska leda lanseringen. Johan kommer närmast från Friluftsfrämjandet och rollen som chef för kommunikation, medlem och IT.– De senaste åren har jag utvecklat varumärke och en digital närvaro för Friluftsfrämjandet, varpå organisationen har vänt 30 års sjunkande medlemssiffror till en stadig medlemstillväxt på 7 % och tillväxt av bokade aktiviteter med 25 %. Nu vill jag hjälpa Sveriges upplevelseföretagare till motsvarande tillväxt, säger Johan Ekroth.Visit Norths boknings- och kanalhanterare är en app för smartphone och dator. Den hjälper en upplevelseföretagare att få fler besökare och förenkla sin administration genom att produktifiera och paketera upplevelseprodukter digitalt, för att därefter göra dem boknings- och betalningsbara. Genom att sedan göra produkterna synliga och bokningsbara på fler marknadskanaler, fler internetbaserade tjänster för resebokning och -inspiration, tjänster där människor söker efter vad de ska göra på sin resa, kan företagen också få fler bokningar.– Nu har den första färdiga versionen mött de första upplevelseföretagarna och vi ser fram emot verklig användarfeedback så att vi kan fortsätta utveckla produkten. Johans bakgrund som bland annat egen upplevelseföretagare tror vi innehåller de rätta ingredienserna för att både hjälpa företagen att få fler gäster och att utveckla den svenska besöksnäringen som helhet, säger Thomas Brühl, styrelseordförande för Visit North.Johan klev på uppdraget som VD den 1 februari. Och har han bl.a. varit VD på ett tidningsförlag som gav ut Svenska Outside Magazine, varit marknadschef för outdoorbutiken addnature.com och drivit kitesurfingföretaget Chohoo.– Att vara upplevelseföretagare är något av det roligaste jag gjort. Det är något speciellt med att dela med sig av aktiviteter och upplevelser man själv älskar. Jag hoppas att Visit North ska kunna hjälpa befintliga upplevelseföretagare att kunna fokusera på det roliga, och samtidigt göra det så enkelt att bli upplevelseföretagare att fler vågar ta steget och vara med och visa allt fantastiskt som Sverige har att erbjuda, säger Johan Ekroth.Här kan ni gå in och testa tjänsten gratis!
- Text: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
2 svar till “Johan Ekroth, ny VD för Visit North, vill hjälpa upplevelseföretagare att få fler bokningar”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-
Lycka till, Johan, från oss alla på https://listitsweden.se och https://hittaupplevelse.se
Spännande satsning, verkar vara rätt person från jobbet. Lycka till 🙂