-
Jönköping får ett nytt landmärke
Jönköping får ett nytt landmärke. Det är Nordic Choice Hotels som öppnar ett Quality Hotel i tändsticksområdet vid Vätterns södra strand.
Hotellet kommer att få 229 hotellrum, konferensutrymmen, spa, bar och restauranger. Byggnaden kommer att bli 60 meter hög fördelat på 18 våningar. Högst upp kommer sviterna att ligga.
”- Det här är en fantastisk dag! Med en växande högskola, ny arena och en mässkapacitet som utklassar de flesta konkurrenter så är Jönköping otroligt intressant för oss. En spännande destination kräver spännande hotell. Med nya Quality Hotel är vår målsättning att sätta en ny standard för möteshotell i stan”, säger Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter A Stordalen.
Men hotellbygget är inte riktigt klart ännu, det saknas några tillstånd från Jönköpings kommun. Man hoppas dock att man kan påbörja byggnationen under våren 2018. Skanska kommer att bygga hotellet.
”- Vi har oerhört höga förväntningar på det nya hotellet och vad det kan tillföra Jönköping. Det gör att vi har valt att ställa mycket höga krav på den operatör som ska driva hotellet. Jag är därför väldigt glad över att vi har kunnat teckna detta avtal med Nordic Choice Hotels. Tillsammans har vi förutsättningar att skapa ett nytt Quality Hotel i Jönköping som kommer att bli ett fint inslag i stadsbilden”, säger Fredrik Löf, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.
Vill omvandla området till en mötesplats
”- Det här är ett projekt som vi hållit på med länge. Jag är oerhört glad över att vi nu är i hamn och kan börja omvandla området och planera för att skapa ett så bra hotell som möjligt. Det här ska bli ett ställe som det ska vara lika självklart att gå till som besökare i stan som Jönköpingsbo”, säger Stordalen.
Sedan tidigare har Nordic Choice Hotels hotellen Clarion Collection Hotel Victoria, Vox och Comfort Hotel Jönköping i stan.
Hotellet har premiär år 2020.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Quality Hotels
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-