-
Jordbruksverket: Hur kan besöksnäringen utvecklas på landsbygden?
I en ny rapport lyfter Jordbruksverket slutsatser och rekommendationer för att utveckla besöksnäringen på landsbygden.
Slutsatsen är att det behövs en aktiv samordnande aktör som ser till att koordinera besöksnäringens behov i olika utvecklingssammanhang, i synnerhet på landsbygden då långa avstånd, en utpräglad säsong och ojämnt fördelade besöksflöden skapar utmaningar. Det handlar om att hålla i en omfattande destinationsmanagement från målgruppsstrategier, företagsutveckling, trafikutveckling, ledning av besöksflöden, marknadskampanjer, till att integrera besöksnäringen i samhällsplaneringen och involvera lokalsamhället. Rapporten är framtagen av konsultbolaget SWECO Society och sammanställer aktuella analyser, forskning och exempel.
– Turistflödena under coronapandemin har gjort än mer tydligt att aktörer i destinationerna aktivt behöver arbeta och samordna var, när och hur det bedrivs turism. I synnerhet på landsbygden där destinationens resurser är begränsade och geografiskt utspridda, säger Tobias Kreuzpointner, samordnare på Jordbruksverket.
Det är alltså inte bara samarbete som krävs i destinationerna utan även samordning på övergripande nivå.
Destinationsbolagen (DMO) har en viktig roll i sammanhanget och är ofta det enda utpekade organet som har till uppgift att utveckla besöksnäringen.
– Det har varit mycket fokus de senaste åren på företags- och produktutveckling i destinationerna. Vi hoppas att våra slutsatser kan användas av destinationsutvecklare och strateger i kommuner, regioner och destinationer så att besöksnäringen kan ta nästa steg i utvecklingen, säger Malena Bathurst, samordnare på Jordbruksverket.
Du kan ladda ner rapporten i sin helhet i Jordbruksverkets webbutik.
Läs mer om Jordbruksverkets arbete med att utveckla besöksnäringen på www.jordbruksverket.se/turism.
Jordbruksverket samarbetar med Tillväxtverket och är del av Besöksnäringens myndighetsgrupp. Läs mer om myndighetsgruppen på Tillväxtverkets webbplats.
Läs fler artiklar på Turismnytt som berör Jordbruksverkets roll i besöksnäringssammanhang
- Text: Jordbruksverket
- Foto: Shutterstock/Jordbruksverket
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
-
Gästbloggare
-