-
Juli blev en ny rekordmånad för Swedish Lapland
Efter en mycket dyster period för besöksnäringen i Swedish Lapland, skymtar nu några ljusglimtar på horisonten enligt senaste preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. Med över 400 000 svenska gästnätter under juli månad har destinationen slagit rekordet från 2019.
Roligt att svenskarna äntligen hittat tillbaka
Att gränserna mot Finland och Norge varit mer eller mindre stängda i sommar, minskade andelen internationella resenärer i Swedish Lapland med ca 40% under juli i år, jämfört med 2019.
Men förlusten dämpades av andelen svenska resenärer som ökade med 37% jämfört med 2020 och 14% jämfört med 2019. Det vill säga fler än någonsin! Under rekordåret 2019 hade Swedish Lapland över 377 000 svenska gästnätter under juli månad. I år var det ca 430 000.
“Det är roligt att se att svenskarna äntligen hittat tillbaka – och med råge! Sommaren förra året var sannerligen dyster men nu när reserestrektioner lyfts och allt fler vaccinerat sig märks det tydligt att svenskarna tagit tillfället i akt att utforska sitt eget land.” Säger Maria Sirviö, omvärldsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.
Förlusten av norska gästnätter är fortsatt kännbar
Sammantaget har det dock varit en ganska blek sommar och förlusten av, framför allt, norska gästnätter är fortsatt kännbar. Perioden maj-juli i år landade på +43% jämfört med 2020 men något nedslående -32% jämfört med samma period 2019.
”Trots avsaknaden av den stora volymen av norrmän samt finländare har så har sommaren varit långt över vår förväntan. De flesta besökare har varit par som rest genom Sverige för att sedan njuta av Tornedalens natur och läckerheter i kombination med Kiruna och Abisko.” Säger Susanne Wallin, Ägare och VD på Haparanda Stadshotell.
Har satsat stort på att visa upp utbud och möjligheter
Under sommaren har Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med lokala destinationsmedarbetare genomfört flera riktade insatser mot svensk marknad. Främst genom digitala kampanjer.
“Vi har satsat stort på att visa upp utbud och möjligheter som ligger i linje med de trender som råder på resemarknaden. Resandet med bil och tåg förväntades öka och därför genomfördes olika sommarkampanjer tillsammans med såväl tågoperatören Vy som flertalet stora hyrbilsaktörer där vi lyft produkter och resrutter, samt försökt finnas i kommunikationskanaler där den potentiella gästen också finns.” Säger Johanna Ögren, marknadsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board. ”Vi hyser nu gott hopp om vintersäsongen då vi lyckats locka två nya internationella direktflyg till destinationen och har förhoppningsvis en efterlängtad återhämtning av flera viktiga utlandsmarknader i sikte. Intresset för oss är fortsatt stort i såväl Europa som resten av världen.”
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
-
Gästbloggare
-