-
Kan restauranggäster lita på betyg och recensioner?
Restaurangbranschen skakas av en stor skandal.
Det är den prestigefyllda White Guide som för ett kort tag sedan lanserade betygen på svenska restauranger. Nu visar det sig att restauranger har fått erbjudandet att köpa en plats i White Guide.
Enligt Peter Hansson, Vd för White Guide, så är det en säljare som har tagit ett eget initiativ vilket de tycker är djupt olyckligt. Säljaren som arbetar för ett externt säljbolag har fått sparken från sitt uppdrag. Hansson säger att det inte går att köpa vare sig kategori, poäng eller omnämnande i White Guide.
Hansson uttalar sig i ett pressmeddelande så här:
En mailkonversation som citerades på ett Instagram-inlägg av en känd Stockholmskrögare igår kväll gav intryck att poäng i White Guide kunde förhandlas.
Det finns ingen möjlighet att köpa kategori, poäng eller omnämnande i White Guide. Vi är extremt ledsna att restauranger har fått det intrycket av en säljare på det externa säljbolag, Wines & Tables AB, som säljer marknadsförings paket för White Guide.
Wines & Tables har mandat att vid publicering av vilka restauranger som blir rekommenderade i kommande White Guide sälja paket av böcker, specialplaketter och annonsplats i en sidoordnad och tydligt annonsmärkt spalt på webben, där även icke White Guidekrogar har möjlighet att annonsera.
I säljbolagets mandat ligger att de får använda en whiteguide-mailadress. Det finns ingen som helst insyn av Wines & Tables i hur White Guide Academy recenserar, bedömer och poängsätter restauranger och det är mycket olyckligt och allvarligt att restauranger fått det intrycket, vilket naturligtvis strider mot White Guides principer.
Nu är debatten om gäster verkligen kan lita på recensioner och betyg på restauranger – både i branschen och bland restaurangbesökare igång igen – efter att ha legat och puttrat ett tag…
Källa: White Guide
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: White Guide
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-