-
Kollektivtrafiken måste utvecklas för en hållbar besöksnäring
För att Stockholm ska växa som ett attraktivt besöksmål är det absolut nödvändigt att kollektivtrafiken hänger med i utvecklingen. Besökare såväl som bosatta får en negativ upplevelse av en plats ifall kommunikationen inte fungerar som den ska.
Förra veckan presenterade Stockholms Handelskammare en rapport som fokuserar på utmaningar i kollektivtrafiken och hur man kan gå till väga för att åtgärda dem. Givetvis förlorar besöksmål besökare och tappar intäkter när transporterna inte fungerar. Rapporten lyfter fram fyra olika områden och förslag på hur man kan skapa en bättre kommunikation där.
Exempel på hur kollektivtrafiken kan utvecklas
Förslag för att lätta situationen på Djurgården löd till exempel att utveckla Djurgårdsfärjan med fler turer, att åtgärda brister på Djurgårdsbron som kan komma i framtiden innan de blir akuta, att synliggöra ön bättre och att sätta in tätare bussturer som också trafikerar Djurgården sent på kvällen.
När det kommer till Artipelag tycker rapporten att det skulle hjälpa att bland annat sätta in fler turer på helger och under sommarmånaderna, men också att linjer från Stockholm Centralstation eller Slussen inrättas så att besökare har möjlighet att komma direkt till konsthallen från city istället för att behöva åka via Gustavsberg.
Stockholms Handelskammares förslag för Tallink Silja är att till exempel flytta busshållplatsen närmare terminalen, att öka frekvensen på bussavgångar, att göra transportsträckan mer tillgänglig och upplyst samt att bygga den östliga förbindelsen för att förbättra landinfrastrukturen för Stockholms hamnar.
Förslag för att förbättra kollektivtrafiken vid Magasin 9 är att förlänga sträckan för buss 1 med en extra hållplats vid Magasin 9 samt att förbättre belysningen i området för att folk ska känna sig trygga.
Politiker på plats
Som sagt, en fungerade kommunikation är avgörande för en hållbar utveckling av vår huvudstad som ett besöksmål. Rapporten föreslår även ett forum där besöksnäringens behov och möjligheter kan diskuteras. På plats när rapporten presenterades var bland annat Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd. Båda politikerna levererade vallöften på flera av förslagen i rapporten.
För vidare läsning om rapporten:
Underlätta för besökarna – nöjespendlingen måste bli bättre- Text: Isa Mörk
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-