-
Kollektivtrafiken måste utvecklas för en hållbar besöksnäring
För att Stockholm ska växa som ett attraktivt besöksmål är det absolut nödvändigt att kollektivtrafiken hänger med i utvecklingen. Besökare såväl som bosatta får en negativ upplevelse av en plats ifall kommunikationen inte fungerar som den ska.
Förra veckan presenterade Stockholms Handelskammare en rapport som fokuserar på utmaningar i kollektivtrafiken och hur man kan gå till väga för att åtgärda dem. Givetvis förlorar besöksmål besökare och tappar intäkter när transporterna inte fungerar. Rapporten lyfter fram fyra olika områden och förslag på hur man kan skapa en bättre kommunikation där.
Exempel på hur kollektivtrafiken kan utvecklas
Förslag för att lätta situationen på Djurgården löd till exempel att utveckla Djurgårdsfärjan med fler turer, att åtgärda brister på Djurgårdsbron som kan komma i framtiden innan de blir akuta, att synliggöra ön bättre och att sätta in tätare bussturer som också trafikerar Djurgården sent på kvällen.
När det kommer till Artipelag tycker rapporten att det skulle hjälpa att bland annat sätta in fler turer på helger och under sommarmånaderna, men också att linjer från Stockholm Centralstation eller Slussen inrättas så att besökare har möjlighet att komma direkt till konsthallen från city istället för att behöva åka via Gustavsberg.
Stockholms Handelskammares förslag för Tallink Silja är att till exempel flytta busshållplatsen närmare terminalen, att öka frekvensen på bussavgångar, att göra transportsträckan mer tillgänglig och upplyst samt att bygga den östliga förbindelsen för att förbättra landinfrastrukturen för Stockholms hamnar.
Förslag för att förbättra kollektivtrafiken vid Magasin 9 är att förlänga sträckan för buss 1 med en extra hållplats vid Magasin 9 samt att förbättre belysningen i området för att folk ska känna sig trygga.
Politiker på plats
Som sagt, en fungerade kommunikation är avgörande för en hållbar utveckling av vår huvudstad som ett besöksmål. Rapporten föreslår även ett forum där besöksnäringens behov och möjligheter kan diskuteras. På plats när rapporten presenterades var bland annat Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd. Båda politikerna levererade vallöften på flera av förslagen i rapporten.
För vidare läsning om rapporten:
Underlätta för besökarna – nöjespendlingen måste bli bättre- Text: Isa Mörk
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-