-
Kommuner stärker Roslagens attraktionskraft med nytt varumärke
Kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker har under 2024 fördjupat sitt samarbete för att stärka Roslagens attraktionskraft. Genom en gemensam satsning på hemsida, marknadsföring, information och inspiration vill man stötta lokala aktörer och göra destinationen mer synligt för både besökare och näringsliv.
Arbetet sker inom ramen för destinationsstrategin ”Roslagen 2030”.
Ny hemsida och sociala medier lanseras i vår
Under våren 2025 lanseras en gemensam hemsida med turistinformation och evenemangskalender för hela Roslagen. Den nya satsningen smygstartar redan i februari med nya sociala mediekanaler under namnet Destination Roslagen. Här ska både invånare och besökare enkelt kunna ta del av inspiration och information från destinationen.
Ett nytt gemensamt varumärke har tagits fram
Roslagens platsvarumärke har tagits fram och förvaltas av kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker gemensamt. Men det ägs varken av dem eller något enskilt företag – det tillhör alla som verkar, bor och vistas där.
Genom att lyfta fram Roslagen som destination vill samarbetet:
◆ Främja turism, jobb, kompetensförsörjning och företagande i Roslagen.
◆ Särskilja platsens varumärke från kommunorganisationerna.
◆ Stärka attraktionskraften för både besökare och företag.
◆ Öka den lokala stoltheten.”Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för våra aktörer att göra Roslagen till en upplevelserik plats. Men kommer inte kunna göra allt som ett destinationsbolag gör, som att sälja biljetter eller ta emot bokningar.” Säger Lisa Karm Togo, Projektledare för samarbetet och destinationsutvecklare i Östhammar. ”Vår målsättning är att komma närmare de lokala aktörerna inom besöksnäringen och tillsammans hitta den rätta vägen framåt.”
En stark destination för besökare och aktörer
En stark destination gynnar inte bara besökare – den skapar också nya möjligheter för de boende och näringslivet. Att identifiera utvecklingsbehov, följa upp resultat och föreslå förbättringar är viktiga delar av arbetet.
Genom det här gemensamma arbetet kommer kommunerna och besöksnäringen att skapa ett starkare och mer levande Roslagen. En plats där både besökare och invånare kan trivas och växa. De ser fram emot att skapa en stark och gemensam röst som lyfter hela regionen!
Här kan ni läsa mer om Roslagen på Turismnytt.
- Text: Norrtälje kommun
- Foto: Norrtälje kommun
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-