-
Kommuner stärker Roslagens attraktionskraft med nytt varumärke
Kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker har under 2024 fördjupat sitt samarbete för att stärka Roslagens attraktionskraft. Genom en gemensam satsning på hemsida, marknadsföring, information och inspiration vill man stötta lokala aktörer och göra destinationen mer synligt för både besökare och näringsliv.
Arbetet sker inom ramen för destinationsstrategin ”Roslagen 2030”.
Ny hemsida och sociala medier lanseras i vår
Under våren 2025 lanseras en gemensam hemsida med turistinformation och evenemangskalender för hela Roslagen. Den nya satsningen smygstartar redan i februari med nya sociala mediekanaler under namnet Destination Roslagen. Här ska både invånare och besökare enkelt kunna ta del av inspiration och information från destinationen.
Ett nytt gemensamt varumärke har tagits fram
Roslagens platsvarumärke har tagits fram och förvaltas av kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker gemensamt. Men det ägs varken av dem eller något enskilt företag – det tillhör alla som verkar, bor och vistas där.
Genom att lyfta fram Roslagen som destination vill samarbetet:
◆ Främja turism, jobb, kompetensförsörjning och företagande i Roslagen.
◆ Särskilja platsens varumärke från kommunorganisationerna.
◆ Stärka attraktionskraften för både besökare och företag.
◆ Öka den lokala stoltheten.”Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för våra aktörer att göra Roslagen till en upplevelserik plats. Men kommer inte kunna göra allt som ett destinationsbolag gör, som att sälja biljetter eller ta emot bokningar.” Säger Lisa Karm Togo, Projektledare för samarbetet och destinationsutvecklare i Östhammar. ”Vår målsättning är att komma närmare de lokala aktörerna inom besöksnäringen och tillsammans hitta den rätta vägen framåt.”
En stark destination för besökare och aktörer
En stark destination gynnar inte bara besökare – den skapar också nya möjligheter för de boende och näringslivet. Att identifiera utvecklingsbehov, följa upp resultat och föreslå förbättringar är viktiga delar av arbetet.
Genom det här gemensamma arbetet kommer kommunerna och besöksnäringen att skapa ett starkare och mer levande Roslagen. En plats där både besökare och invånare kan trivas och växa. De ser fram emot att skapa en stark och gemensam röst som lyfter hela regionen!
Här kan ni läsa mer om Roslagen på Turismnytt.
- Text: Norrtälje kommun
- Foto: Norrtälje kommun
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Nu öppnar naturum Hornborgasjön och Infocenter Trandansen
Den 15 mars öppnar naturum Hornborgasjön och Café Doppingen för säsongen. Den 19 mars öppnar även Infocenter Trandansen.
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet i Göteborg till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse.
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterade TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på den finns vackra Stockholms skärgård.
-
Kalmar – nu öppnar ansökan till årets sandskulpturfestival
Nu öppnar ansökan till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025, ett unikt evenemang som arrangeras i juli.
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group välkomnar Richard Wiegmann som ny VD. Han ska ta bolaget till nästa nivå av innovation och internationell expansion.
-
Turistrådet Västsverige – lyckat årsmöte för Ett enat Bohuslän
Den 7 mars samlades närmare 70 personer på Smögens Hafvsbad för årsmötet för Ett enat Bohuslän, som är ett unikt samarbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad
OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Evenemang, men äv...
-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präg...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-