-
Krönika – Emma Håkansson om nya krav på regeringens turismstrategi
Globala utmaningar ställer nya krav på regeringens turismpolitiska strategi
Under de närmare 20 år som jag har arbetat i rese- och turistbranschen har alla siffror bara pekat åt ett håll; uppåt! Varje år har vi sett nya rekord och tillväxten har varit enorm. Turism är historiskt sett en ganska ny företeelse, som startade i större skala efter andra världskriget. Från 1950 till 2010-talet har det globala resandet haft en 50-faldig ökning. Världsekonomierna har med tiden blivit beroende av den fria rörligheten. Att resa på sin fritid har varit en livsstil, nästintill en mänsklig rättighet, och att samla på upplevelser har blivit viktigare än att samla på prylar.
Häromdagen kom nyheten att Europas största turism- och resemässa, ITB Berlin, ställs in. Corona-viruset har orsakat omfattande reseförbud i världen. Till följd av reseförbuden har Norwegians aktie dykt med nästan en fjärdedel och enligt Dagens Industri har 11 000 kineser avbokat resor hos Tallink Silja under februari och mars. Även om det förhoppningsvis är ett tillfälligt hack i tillväxtkurvan, så finns det mycket som talar för att turismens fortsatta tillväxt kan vara oviss.
Klimat och hållbarhet – det finns nog inget som är hetare än klimatfrågorna just nu. Greta Thunberg, ”flygskam” och många företags resepolicys, för att nämna några av de företeelser som påverkar rese- och turistindustrin idag.
Överturism – i stad efter stad världen över, ser vi exempel på hur invånare och organisationer reagerar och agerar på de negativa effekterna av turismen.
Digitalisering – skapar möjligheter men också utmaningar. Digital teknik som VR kommer ge helt nya möjligheter att uppleva saker utan att resa. Att ”slippa” resa till en konferens och följa via ett webbinarium eller digitala möten är redan vardagsmat.
Det är nu agnarna sållas från vetet
Att vara platsmarknadsförare, destinationsutvecklare eller försäljningsansvarig i reseindustrin har helt ärligt inte varit svårt i en tid när det globala resandet har ökat exponentiellt varje år. Men det är nu agnarna sållas från vetet. Vem blir vinnare och vem blir förlorare? Man säger ofta att ur kriser föds kreativitet och nytänkande. Vi ser redan idag tester med elflyg, klimatanpassade hotell och ett större ansvarstagande bland världens resenärer och destinationer. Och vi kommer att se många fler innovationer framöver. Branschen kommer att fortsätta förändras och de som bäst anpassar sig och utvecklas i takt med rådande trender kommer att gå starkare ur en kris.
Någon måste ta täten
Ensam är inte stark sägs det och ur kriser kan också nya samarbeten och allianser födas. Jag tror att samverkan och gemensamma ställningstaganden i branschen kan skapa nya och mer hållbara affärer. För att det ska hända behövs det någon som tar täten och driver fram nya samarbeten och nya arbetssätt. Det har fram till nu inte funnits en politisk strategi eller en tydlig linje för turismen i Sverige. ”Det finns en fortsatt potential för utveckling av näringen och regeringen har därför beslutat att för första gången ta fram en nationell strategi för en hållbar turism och besöksnäring”, sa dock regeringen glädjande nog i somras.
Skapandet av strategin har föregåtts av en stor nationell utredning ”Ett land att besöka – En samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring” som lämnades in 2017. Vi är många som väntar på att se ett resultat av arbetet och det är hög tid att gå från ord till handling. Det är nämligen helt klart att vi står inför en ny era och nya utmaningar, frågan är om regeringen är med på tåget och kommer att visa vägen framåt? Nu, om någonsin, finns möjligheten att kraftsamla och ena den svenska turistnäringen!Emma Håkansson har tidigare arbetat som Turism- och Destinationsutvecklingschef i Helsingborgs stad och även varit marknadschef på researrangören Sembo. Idag arbetar hon som konsult inom platsutveckling på Place Promotion.
- Text: Emma Håkansson
- Foto: Emma Salomonsson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-