-
Krönika: Flyg, tåg och hållbarhet – det är inte alldeles enkelt
Vi pratar ofta om hur bra vi har det i Sverige (och västvärlden för all del) men beklagar oss också över vårdköer, skola och äldrevård som blir sämre och att det är dyrt att ta kollektiva transportmedel till jobbet. En förutsättning för att vi ska ha allt det och även kunna förbättra allt detta är att det komplexa samhälle vi lever i idag fungerar. För det krävs transporter av både gods (stort och smått) och människor. Vi bor och lever idag heller ofta inte där vi växte upp vilket kräver resor för att träffa familj, släkt och vänner.
Flyget behövs för att vårt samhälle ska fungera
Vad har då detta med flyg och hållbarhet att göra? Jo, bibehållen och ökad välfärd, för både oss som har den och de som är på väg att få den, är en av många aspekter på hållbarhet. Flyget är en viktig del och många gånger en förutsättning för att det skall fungera. I Sverige har inte alla orter tågförbindelse och tågen och spåren är i princip fullt utnyttjade så flyget behövs för att samhälle ska fungera. Så enkelt är det.
Flyget jobbar hårt för bli ännu mer hållbart men behöver stöd
Tur är det ju då att flyget jobbar hårdare än någon annan aktör i någon del av samhället på att minska sitt klimatavtryck och det går fort! Utvecklingen snabbas på av att det är en innovationsintensiv bransch som också lockar start-ups och kreativa aktörer. Dock saknas det inte utmaningar. En utmaning är att politik, regelverk och myndigheter inte riktigt verkar hänga med i det snabba tempo som råder här. Branschen behöver stöd, eller kanske snarare stimulanser, tydlighet och långsiktighet. Investorer och biobränsletillverkare behöver veta att det finns en marknad och hur den ser ut för att vilja göra de miljardinvesteringar som krävs.
Sverige har förutsättningar att bli både föregångare och till och med vägledande
När det gäller politiken kunde man ju önska att den, trots att den per definition består av aktörer med olika åsikter och syn på hur saker skall göras, kunde jobba tillsammans för att lösa så avgörande utmaningar som klimat och hållbarhet är. Här verkar det behövas en kunskapstillförsel för att alla partier skall inse att endast ett fungerande samhälle kan lösa de stora problemen med bibehållen välfärd. För man har ju svårt att tänka sig att miljöpartiet och deras väljare vill ha sämre vård, brist på mediciner, dyrare kollektivtrafik och försämrad barnomsorg och skola. Det är dock vad som väntar oss på kort och lång sikt om vi försämrar flygets förutsättningar att utvecklas på ett hållbart och smart sätt. Med lite fakta och spaningar från mina besök på flera seminarier om flyg under hösten hoppas jag kunna ge er fakta och argument att ta till er om flyget och dess nytta och gärna dela med er av den till politiker, tjänstemän och beslutsfattare i allmänhet och miljöpartister i synnerhet. Då har vi goda förutsättningar att bli både föregångare och kanske till och med vägledande i världens hållbara utveckling.
Bra flygtillgänglighet avgörande för både näringsliv och kongresser
Besöksnäring är inte bara fritidsresor, det är också de viktiga och ibland nödvändiga affärsresorna. De är näringslivets smörjmedel eller jästen i näringslivsbrödet. För näringslivet, inte minst utanför de tre storstäderna, är bra flygförbindelser inrikes inte bara viktigt utan i många fall en överlevnadsfråga. Bra tillgänglighet globalt är avgörande för näringslivet generellt men framför allt för besöksnäringen som annars tappar utländska besökare (den kopplingen är tydlig i besöksstatistiken). En del av besöksnäringen som får det svart på vitt till och med, är kongressarrangörerna, vilket Isabelle Lechtman från Stockholmsmässan berättade på en frukost om just Arlandas växande tillgänglighet och utbyggnadsbehov hos Visit Stockholm i veckan. Enligt henne är tillgängligheten, med bland annat direktflyg, en av de absolut avgörande faktorerna som styr var man skall lägga sina stora kongresser som samlar flera tusen delegater. Här kan ju ett beslut att förlägga kongressen på en annan ort medföra flerdubbelt större utsläpp genom längre resor plus att den staden med säkerhet inte är lika hållbar som destination som Stockholm är.
Direktflyg till och från Arlanda är smart
Vi måste visa att vi satsar på Arlanda för att flygbolagen skall våga behålla långdistanslinjer hit och behålla de som finns. Det kan tyckas motsägelsefullt när klimatsituationen ser ut som den gör men här gäller det att både gasa och bromsa samtidigt och det gäller att göra det smart. Hur kan det då vara smart att man flyger och flyger långväga? Jo, förutom ovan nämnda förhållanden och faktorer så kan det handla om vad som är alternativet. Om ett företags resepolicy förbjuder flyg är många gånger bilen det enda alternativet, har man då gjort en klimatvinst? Att istället välja tåget, exempelvis mellan Stockholm och Göteborg eller Malmö, är ofta inte möjligt för att det helt enkelt är fullt/inte finns platser att boka. Smart kan det vara att flyga direkt till/från Arlanda för att alternativet att flyga till en hub nere i Europa och byta till ett flyg hit innebär två extra starter vilket belastar klimatet mer. De flesta andra flygplatser man flyger till eller via är långt ifrån så långt komna som man är på Arlanda när det gäller hållbarhetsarbete. Swedavia har redan tre flygplatser som är helt fossilfria i verksamheten på marken och under 2020 kommer samtliga att vara det, inklusive Arlanda.
Att flyga nu bästa sättet att bädda för fossilfritt flyg imorgon
Att vara smart i sammanhanget kan också vara att när man flyger göra den där tilläggsbetalningen som gör att just din resa (eller i praktiken dess motsvarighet) görs med biobränsle (det kan man nu göra i samband med bokningen på både BRA och SAS, men även via Fly Green Fund). Då stimulerar man marknaden för biobränsle så produktionen här hemma kan komma igång fortare och bli mer omfattande. Att vara smart är också att se till att flygbolag, flygplansleverantörer och alla aktörer runt omkring mår bra och är lönsamma så att de har råd att satsa ännu mer på den utveckling och innovation som kan leda till att flyget blir fossilfritt ännu snabbare. Det dröjer inte länge innan elflyg finns som alternativ, vilket vi skriver om här och då är plötsligt flyg klimatsmartare än alla andra alternativ!
Bromma har också en viktig roll på resan mot hållbart flyg
För att komplicera flygfrågan ytterligare i Stockholm har man kopplat ihop Arlandas nödvändiga utbyggnad med den eviga frågan om Brommas vara eller icke vara som flygplats. Bromma är oerhört viktigt för de delar av Sverige som inte är Stockholm, Göteborg, Malmö eller området inom 15-20 mil från Stockholm för det är hit man kan flyga på ett effektivt sätt om man ska till Stockholm. Bromma flygplats avtal med Stockholm stad går ut 2038 och då menar man att all trafik skall flyttas till Arlanda. Nu vill man i diskussionerna om Arlandas utbyggnad koppla det till en tidigarelagd avveckling av Bromma och man säger att om man bygger en bana till finns kapacitet att köra all Brommatrafik dit. Problemet är bara att det aldrig har fungerat särskilt bra att blanda stora och små plan som har olika förutsättningar, exempelvis hastighet. Dessutom kommer inte inrikestrafiken som flyttas dit få tillräckligt attraktiv tidtabell och därmed tappa den del av sitt underlag som de inte redan tappat på grund av längre avstånd från Stockholm.
Bromma spelar en viktig roll när elflyget kommer igång
En annan viktig aspekt är att när regionalflyg med elflygplan är igång på allvar om fem-tio år kommer Bromma att vara helt rätt typ av flygplats för ingen vill åka till Arlanda för att flyga klimatsmart till Falun, Linköping eller Karlstad när man kan göra det från Bromma. Dessutom kan man då halvera banlängden och bygga bostäder på en del av Bromma istället för hela.
För att diskussionen kring flyg skall bli baserad på fakta och kunskaper har Tillväxtverket tagit fram en rapport som presenterades i veckan som ni kan läsa här . Jag återkommer till den på Turismnytt under veckan som kommer.
Men tåget då?
Ja, höghastighetsbanan som projekt kritiseras nu hårt av Riksrevisionen som ni kunde läsa i veckan. Den känns också lite ”ovärd” när man tänker sig att det skall kosta 200 miljarder kronor, som kanske blir 300 i slutändan, för att korta restiden med en halv till en timme och förvisso öka kapaciteten. Dock inte nu, inte om tio år men KANSKE om tjugo år… Innan dess har man med all säkerhet hittat andra smartare lösningar på kapacitetsproblemet. Tänk bara på hur telekommunikation och dataanvändning såg ut för tjugo år sedan. Betong och cement sägs ju också vara riktigt stora klimatbovar och hela höghastighetsbanans banvall måste tydligen vara av betong. Det innebär sådär 80-90 mil (800-900.000 meter) betong vilket skall jämföras med 750 meter bana som krävs för ett elflygplan (förvisso gånger två). Det skulle med andra ord nog vara bättre att titta på lite andra lösningar. Vad skulle hända om man lade 200 miljarder på innovation? Lösningen kanske ligger i något smartare helt enkelt.
Befintlig tågkapacitet utnyttjas inte optimalt
Hur är det med tåget idag då. Trots att jag tror på flyget som ett viktigt transportslag och trots att jag gillar att flyga har jag det här året åkt mer tåg, helt enkelt för att det har passat bättre just då. Dock har jag kunnat konstatera att det ibland är nästan omöjligt att hitta en plats att boka. Men vid en närmare titt visar det sig att kapaciteten inte utnyttjas fullt ut. Jag åkte med ett tåg från Stockholm till Malmö där det inte fanns en enda plats att boka men trots det fanns det tiotals lediga säten. En del var lediga hela vägen och en del var lediga till Linköping medan andra var lediga från Linköping hela vägen till Malmö. Det finns alltså plats för fler att åka tåg men det går inte att boka platserna. När jag berättar detta finns det de som säger att innehavare av årskort kan boka en plats utan att utnyttja den. Det borde man kunna hitta en bra lösning på. Om det inte finns en ledig plats hela vägen finns det nog många som kan tänka sig den lediga platsen till Linköping för att sedan byta till den lediga från Linköping. Här finns utrymme för förbättringar i den digitala bokningslösningen…
Sedan verkar inte alla ha upptäckt att det finns andra tågbolag än SJ som opererar på vissa sträckor (och fler kommer). Själv väljer jag ofta MTR Express mellan Stockholm och Göteborg och tycker det fungerar utmärkt, men alla hittar inte dit på grund av att vi idag i Sverige inte har en distributionskanal där alla resealternativ finns att boka, men det är en annan fråga som vi tar vid ett annat tillfälle.
Detta får räcka för nu, men det finns mycket att säga, tycka och förmedla när det gäller transporter över huvud taget och hur vi ska förflytta oss i framtiden så fortsättning följer.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Bilden är ett montage
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Nöjesparken kan avslöja att det kommer en ny attraktion till Gröna Lund 2025. I april får besökare uppleva tyngdl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
-
Gästbloggare
-