lördag 19 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
    • Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Flyg-tåg-krönika
    2019-12-01 12:20

    Krönika: Flyg, tåg och hållbarhet – det är inte alldeles enkelt

    Vi pratar ofta om hur bra vi har det i Sverige (och västvärlden för all del) men beklagar oss också över vårdköer, skola och äldrevård som blir sämre och att det är dyrt att ta kollektiva transportmedel till jobbet. En förutsättning för att vi ska ha allt det och även kunna förbättra allt detta är att det komplexa samhälle vi lever i idag fungerar. För det krävs transporter av både gods (stort och smått) och människor. Vi bor och lever idag heller ofta inte där vi växte upp vilket kräver resor för att träffa familj, släkt och vänner.

    Flyget behövs för att vårt samhälle ska fungera

    Vad har då detta med flyg och hållbarhet att göra? Jo, bibehållen och ökad välfärd, för både oss som har den och de som är på väg att få den, är en av många aspekter på hållbarhet. Flyget är en viktig del och många gånger en förutsättning för att det skall fungera. I Sverige har inte alla orter tågförbindelse och tågen och spåren är i princip fullt utnyttjade så flyget behövs för att samhälle ska fungera. Så enkelt är det.

    Flyget jobbar hårt för bli ännu mer hållbart men behöver stöd

    Tur är det ju då att flyget jobbar hårdare än någon annan aktör i någon del av samhället på att minska sitt klimatavtryck och det går fort! Utvecklingen snabbas på av att det är en innovationsintensiv bransch som också lockar start-ups och kreativa aktörer. Dock saknas det inte utmaningar. En utmaning är att politik, regelverk och myndigheter inte riktigt verkar hänga med i det snabba tempo som råder här. Branschen behöver stöd, eller kanske snarare stimulanser, tydlighet och långsiktighet. Investorer och biobränsletillverkare behöver veta att det finns en marknad och hur den ser ut för att vilja göra de miljardinvesteringar som krävs.

    Sverige har förutsättningar att bli både föregångare och till och med vägledande

    När det gäller politiken kunde man ju önska att den, trots att den per definition består av aktörer med olika åsikter och syn på hur saker skall göras, kunde jobba tillsammans för att lösa så avgörande utmaningar som klimat och hållbarhet är. Här verkar det behövas en kunskapstillförsel för att alla partier skall inse att endast ett fungerande samhälle kan lösa de stora problemen med bibehållen välfärd. För man har ju svårt att tänka sig att miljöpartiet och deras väljare vill ha sämre vård, brist på mediciner, dyrare kollektivtrafik och försämrad barnomsorg och skola. Det är dock vad som väntar oss på kort och lång sikt om vi försämrar flygets förutsättningar att utvecklas på ett hållbart och smart sätt. Med lite fakta och spaningar från mina besök på flera seminarier om flyg under hösten hoppas jag kunna ge er fakta och argument att ta till er om flyget och dess nytta och gärna dela med er av den till politiker, tjänstemän och beslutsfattare i allmänhet och miljöpartister i synnerhet. Då har vi goda förutsättningar att bli både föregångare och kanske till och med vägledande i världens hållbara utveckling.

    Bra flygtillgänglighet avgörande för både näringsliv och kongresser

    Besöksnäring är inte bara fritidsresor, det är också de viktiga och ibland nödvändiga affärsresorna. De är näringslivets smörjmedel eller jästen i näringslivsbrödet. För näringslivet, inte minst utanför de tre storstäderna, är bra flygförbindelser inrikes inte bara viktigt utan i många fall en överlevnadsfråga. Bra tillgänglighet globalt är avgörande för näringslivet generellt men framför allt för besöksnäringen som annars tappar utländska besökare (den kopplingen är tydlig i besöksstatistiken). En del av besöksnäringen som får det svart på vitt till och med, är kongressarrangörerna, vilket Isabelle Lechtman från Stockholmsmässan berättade på en frukost om just Arlandas växande tillgänglighet och utbyggnadsbehov hos Visit Stockholm i veckan. Enligt henne är tillgängligheten, med bland annat direktflyg, en av de absolut avgörande faktorerna som styr var man skall lägga sina stora kongresser som samlar flera tusen delegater. Här kan ju ett beslut att förlägga kongressen på en annan ort medföra flerdubbelt större utsläpp genom längre resor plus att den staden med säkerhet inte är lika hållbar som destination som Stockholm är.

    Direktflyg till och från Arlanda är smart

    Vi måste visa att vi satsar på Arlanda för att flygbolagen skall våga behålla långdistanslinjer hit och behålla de som finns. Det kan tyckas motsägelsefullt när klimatsituationen ser ut som den gör men här gäller det att både gasa och bromsa samtidigt och det gäller att göra det smart. Hur kan det då vara smart att man flyger och flyger långväga? Jo, förutom ovan nämnda förhållanden och faktorer så kan det handla om vad som är alternativet. Om ett företags resepolicy förbjuder flyg är många gånger bilen det enda alternativet, har man då gjort en klimatvinst? Att istället välja tåget, exempelvis mellan Stockholm och Göteborg eller Malmö, är ofta inte möjligt för att det helt enkelt är fullt/inte finns platser att boka. Smart kan det vara att flyga direkt till/från Arlanda för att alternativet att flyga till en hub nere i Europa och byta till ett flyg hit innebär två extra starter vilket belastar klimatet mer. De flesta andra flygplatser man flyger till eller via är långt ifrån så långt komna som man är på Arlanda när det gäller hållbarhetsarbete. Swedavia har redan tre flygplatser som är helt fossilfria i verksamheten på marken och under 2020 kommer samtliga att vara det, inklusive Arlanda.

    Att flyga nu bästa sättet att bädda för fossilfritt flyg imorgon

    Att vara smart i sammanhanget kan också vara att när man flyger göra den där tilläggsbetalningen som gör att just din resa (eller i praktiken dess motsvarighet) görs med biobränsle (det kan man nu göra i samband med bokningen på både BRA och SAS, men även via Fly Green Fund). Då stimulerar man marknaden för biobränsle så produktionen här hemma kan komma igång fortare och bli mer omfattande. Att vara smart är också att se till att flygbolag, flygplansleverantörer och alla aktörer runt omkring mår bra och är lönsamma så att de har råd att satsa ännu mer på den utveckling och innovation som kan leda till att flyget blir fossilfritt ännu snabbare. Det dröjer inte länge innan elflyg finns som alternativ, vilket vi skriver om här och då är plötsligt flyg klimatsmartare än alla andra alternativ!

    Bromma har också en viktig roll på resan mot hållbart flyg

    För att komplicera flygfrågan ytterligare i Stockholm har man kopplat ihop Arlandas nödvändiga utbyggnad med den eviga frågan om Brommas vara eller icke vara som flygplats. Bromma är oerhört viktigt för de delar av Sverige som inte är Stockholm, Göteborg, Malmö eller området inom 15-20 mil från Stockholm för det är hit man kan flyga på ett effektivt sätt om man ska till Stockholm. Bromma flygplats avtal med Stockholm stad går ut 2038 och då menar man att all trafik skall flyttas till Arlanda. Nu vill man i diskussionerna om Arlandas utbyggnad koppla det till en tidigarelagd avveckling av Bromma och man säger att om man bygger en bana till finns kapacitet att köra all Brommatrafik dit. Problemet är bara att det aldrig har fungerat särskilt bra att blanda stora och små plan som har olika förutsättningar, exempelvis hastighet. Dessutom kommer inte inrikestrafiken som flyttas dit få tillräckligt attraktiv tidtabell och därmed tappa den del av sitt underlag som de inte redan tappat på grund av längre avstånd från Stockholm.

    Bromma spelar en viktig roll när elflyget kommer igång

    En annan viktig aspekt är att när regionalflyg med elflygplan är igång på allvar om fem-tio år kommer Bromma att vara helt rätt typ av flygplats för ingen vill åka till Arlanda för att flyga klimatsmart till Falun, Linköping eller Karlstad när man kan göra det från Bromma. Dessutom kan man då halvera banlängden och bygga bostäder på en del av Bromma istället för hela.

    För att diskussionen kring flyg skall bli baserad på fakta och kunskaper har Tillväxtverket tagit fram en rapport som presenterades i veckan som ni kan läsa här . Jag återkommer till den på Turismnytt under veckan som kommer.

    Men tåget då?

    Ja, höghastighetsbanan som projekt kritiseras nu hårt av Riksrevisionen som ni kunde läsa i veckan. Den känns också lite ”ovärd” när man tänker sig att det skall kosta 200 miljarder kronor, som kanske blir 300 i slutändan, för att korta restiden med en halv till en timme och förvisso öka kapaciteten. Dock inte nu, inte om tio år men KANSKE om tjugo år… Innan dess har man med all säkerhet hittat andra smartare lösningar på kapacitetsproblemet. Tänk bara på hur telekommunikation och dataanvändning såg ut för tjugo år sedan. Betong och cement sägs ju också vara riktigt stora klimatbovar och hela höghastighetsbanans banvall måste tydligen vara av betong. Det innebär sådär 80-90 mil (800-900.000 meter) betong vilket skall jämföras med 750 meter bana som krävs för ett elflygplan (förvisso gånger två). Det skulle med andra ord nog vara bättre att titta på lite andra lösningar. Vad skulle hända om man lade 200 miljarder på innovation? Lösningen kanske ligger i något smartare helt enkelt.

    Befintlig tågkapacitet utnyttjas inte optimalt

    Hur är det med tåget idag då. Trots att jag tror på flyget som ett viktigt transportslag och trots att jag gillar att flyga har jag det här året åkt mer tåg, helt enkelt för att det har passat bättre just då. Dock har jag kunnat konstatera att det ibland är nästan omöjligt att hitta en plats att boka. Men vid en närmare titt visar det sig att kapaciteten inte utnyttjas fullt ut. Jag åkte med ett tåg från Stockholm till Malmö där det inte fanns en enda plats att boka men trots det fanns det tiotals lediga säten. En del var lediga hela vägen och en del var lediga till Linköping medan andra var lediga från Linköping hela vägen till Malmö. Det finns alltså plats för fler att åka tåg men det går inte att boka platserna. När jag berättar detta finns det de som säger att innehavare av årskort kan boka en plats utan att utnyttja den. Det borde man kunna hitta en bra lösning på. Om det inte finns en ledig plats hela vägen finns det nog många som kan tänka sig den lediga platsen till Linköping för att sedan byta till den lediga från Linköping. Här finns utrymme för förbättringar i den digitala bokningslösningen…

    Sedan verkar inte alla ha upptäckt att det finns andra tågbolag än SJ som opererar på vissa sträckor (och fler kommer). Själv väljer jag ofta MTR Express mellan Stockholm och Göteborg och tycker det fungerar utmärkt, men alla hittar inte dit på grund av att vi idag i Sverige inte har en distributionskanal där alla resealternativ finns att boka, men det är en annan fråga som vi tar vid ett annat tillfälle.

    Detta får räcka för nu, men det finns mycket att säga, tycka och förmedla när det gäller transporter över huvud taget och hur vi ska förflytta oss i framtiden så fortsättning följer.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Bilden är ett montage
    Tweet
  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Under sju veckor förvandlas Badholmen i Stockholm till en levande beach club där musik, mat och människor möts.
    2025-07-18 01:21

    Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

    I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.

  • Nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården och Furuvik söker nu efter medarbetare till höstens spännande Halloween.
    2025-07-18 01:16

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

    När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.

  • Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
    2025-07-18 01:11

    Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar

    Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.

  • Sommartorget i Härnösand.
    2025-07-18 01:04

    En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året

    Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.

  • Öppningsceremonin vid Word Choir Games 2024 i Auckland på Nya Zeeland.
    2025-07-18 01:00

    Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026

    Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.

  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-13 22:23

      Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

      Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-11 01:28

      Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

      Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...

    • 2025-07-14 04:55

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet