-
Krönika: Rätt strategi men fel taktik? Har sommaren räddat besöksnäringen?
Vår bransch, besöksnäringen, består, som namnet antyder, av så oerhört många olika delar som betyder mycket för nästan alla invånare i Sverige men på olika sätt. Det är inte bara turism och resor. Det är kultur som konserter, teater och konst. Det är sport, gårdsbutiker och museer. Det är besök hos släkt vänner och bekanta.
Om några veckor får vi en indikation på om Anders Tegnell/FHM har tänkt rätt när det gäller strategin, och mycket tyder på det om man jämför med andra länder. Det ska vi nog vara väldigt glada för. Om nu strategin var rätt så verkar man inte ha lyckats lika bra med taktiken. Att sätta numerära gränser som 500 och 50 må vara ett bekvämt och enkelt sätt att tydliggöra att vi inte får vara allt för många på samma plats, men oj vad fel det blev! Problemet är att i verkligheten ser det väldigt olika ut i olika sammanhang och framför allt är förutsättningarna olika i olika verksamheter, liksom juridiken. När dessutom våra beslutsfattare i paniken när smittan började sprida sig, andra länder stängde ned och man var tvungna att agera för att visa beslutsamhet men också få snabb effekt, då blev det fel. Man har helt och hållet lutat sig mot rekommendationerna från folkhälsomyndigheten utan att ta steget vidare och utifrån dem skapa pragmatiska och välfungerande regleringar anpassade efter olika sammanhang. Med lite samråd mellan tjänstemän på departementen och företrädare för olika branscher, verksamheter och samhällssektorer borde det ha gått ganska enkelt. Självklart följt av granskning av jurister innan ikraftträdande.
På samma sätt kunde man ha gjort med riktade stöd. Sätta tjänstemän på departementen på att titta på hur olika sektorer ser ut, fungerar och drabbas. Titta på hur olika verksamheter är organiserade och framför allt om de är aktiebolag, stiftelse enskild firma eller förening och hur det slår. Snegla på hur man gjort i andra länder. Samt sist men inte minst föra en dialog med företrädare. Det hade sannolikt både snabbat på och förenklat arbetet och eliminerat en och annan ”killgissning”. På det ett snabbt agerande före sommaren och många företag hade räddats, uppsägningar undvikits, skatteintäkter räddats och medborgare besparats mycken förtvivlan, besvikelse och elände. Vilken grej det hade varit för de styrande partierna att skryta med i valrörelsen om två år!
En del säger att det bara är politik, men är det smart politik att ge 500 miljarder i lån som ingen utnyttjar och breda permitteringsstöd där huvuddelen går till företag som går hyfsat bra men inte kunna fatta snabba beslut om konkreta och hyfsat välriktade bidrag till små och medelstora verksamheter där det går att rädda mångdubbelt fler jobb?
Nu utlovas ändringar och stöd men räcker det?
Nu i dagarna kom lite av det man hade önskat men alldeles för sent, inte tillräckligt heltäckande och kanske inte heller att det träffar helt rätt. Det återstår att se om det blir tillräckligt bra och tillräckligt snabbt! Märkväl att det dessutom inte hjälper mer än en liten del av besöksnäringen. Boendeanläggningar, aktivitetsföretag, nöjesparker (?), arrangörer av gruppresor, naturguider, ja det finns många som ser ut att hamna utanför det här stödet. Framtiden lär väl utvisa hur väl fördelad mannan från ovan (läs: stöden från staten som vi alla troget betalat våra skatter till och nu hoppas få hjälp från, rättvist och efter behov och förutsättningar) kommer att fördelas.
Blev sommaren räddningen?
Har då inte svemestrande svenskar räddat besöksnäringen och givit lukrativa sommarmånader som kompenserar den tuffa våren med råge? Jo, det finns säkert någon enstaka besöksnäringsföretagare med en kombination av rätt läge, rätt koncept och lite tur (eller för all del skicklighet) som kan ha sett sin bästa sommar någonsin och nu ligger på plus. För väldigt många, framför allt på de stora sommardestinationerna (för svenskar) som kustpärlor, skärgårdsöar, etablerade fjälldestinationer, destinationer längs Göta Kanal och i regioner som Dalarna, Småland och Öland, har det nog varit väl så många, och ibland fler, besökare än vanligt. Däremot har det inte givit lika mycket intäkter eftersom man har fått minska på kapaciteten för att hålla rekommenderade avstånd, haft fler dagsbesökare och färre övernattande och haft svenska besökare som spenderar mindre istället för utländska som spenderar mer. Sedan har vi alla de små, mindre kända destinationerna, de ”bortom allfarvägen” som inte har lyckats nå ut med sitt utbud och erbjudande i ”hemesterbruset”. De lider fortfarande svårt av intäktstapp men fortfarande ökade omkostnader för anpassningar till rådande restriktioner.
De närmsta veckorna ska vi försöka sammanfatta sommaren utifrån de rapporter vi fått och dem vi hoppas få från er som läser detta. Skicka gärna in några rader om hur sommaren har varit hos er och kanske lite om hur ni ser på hösten och vintern. Det räcker med tre till fem korta meningar, kanske i punktform. Maila till [email protected].
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-