-
Krönika – Vad händer med turismen nu då?
Samtalsämnet som dominerar alla samtal just nu, Coronaviruset, förväntas få en monumental påverkan på besöksnäringen. Det är alla överens om, men om vi bortser från det akuta läget just nu och funderar på vad som kommer ske på lite sikt så finns det ett antal frågor att fundera kring för oss som på olika sätt arbetar med besöksnäringen.
Vad händer med de internationella besökarna och hur agerar svenskarna i planeringen av sina kommande ledigheter under året? Vi kan naturligtvis inte veta säkert men vi kan sia om vad som kommer ske.
Den internationella turismen kommer högst sannolikt påverkas mycket starkt.
Känslan av osäkerhet får oss som människor att välja den plats där vi känner oss mest trygga, och då stannar vi hemma. Det har vi sett under epidemins första skede. De som kan väljer att arbeta hemifrån, för där känner man sig mer trygg. Vi kan förvänta oss samma utveckling vad gäller valet av resor. Länder, regioner och företag kommer också att öka sin kontroll och arbete för att motverka spridning och framtida liknande scenarion. Det kan i sin tur leda till en upplevelse bland många att det är omständligt att resa.
Känslan av osäkerhet hänger kvar länge
Även om förutsättningarna förändras inom kort kommer känslan av osäkerhet hänga kvar länge och påverka det internationella resandet långt efter att epidemin är över. Summa summarum kan vi vara helt säkra på att andelen internationella turister kommer sjunka rejält i Sverige. Framförallt vad gäller långväga turister. Norrmän och tyskar kommer sannolikt fortsätta komma då våra länder upplevs vara väldigt lika. Att stanna i Tyskland eller resa till Sverige är ingen större skillnad i riskupplevelse. Sverige kan också tänkas drabbas mindre hårt än många andra länder. Sverige är ett land som upplevs som ordnat, hälsosamt och glest befolkat. Det kommer vara till vår fördel. I den mån människor ändå reser kommer de sannolikt välja platser som upplevs tryggare än andra, där går tätt befolkade städer och länder som upplevs lite kaotiska bort. Men framförhållningen som redan idag är kort kommer bli ännu kortare och kravet på flexibla avtal kommer öka.
Den inhemska turismen väntas öka
Den inhemska turismen har samma drivkrafter som den internationella, det kan tänkas leda till att svenskarna kraftigt minskar sitt utlandsresande och väljer att stanna hemma. Under de senaste åren har inhemsk turism ökat mycket starkt och en svag krona i kombination med flygskam och trender som hemester och svemester har lett till att fler svenskar tittar mot upplevelser och avkoppling i Sverige. När vi nu har ett kraftigt börsfall och virusepidemi förstärks drivkrafterna att hitta inhemska semesteralternativ.
Nu är tiden att bli bäst på att erbjuda svenskarnas drömsemester
Men även en kraftigt ökad inhemsk turism kan sannolikt inte kompensera för nedgången bland den internationella andelen besökare. Internationella besökare spenderar mer pengar, bor i större utsträckning på hotell och nyttjar fler upplevelser. Så givet situationen kommer det kommande året bli mycket tufft för många i branschen, men det finns också möjligheter att bli ännu bättre på att knipa andelar av den växande inhemska kakan.
Det är nu det finns möjligheter att utveckla tjänsterna kring sin camping, jobba med paketeringen av upplevelser i naturen. Bygga kunskap om upplevelserna bortom de stora turistmagneterna. Det är nu vi kan fokusera på att få de små destinationerna att växa. Autencitet och genuina upplevelser står högt på agendan för många. Och är det något vi har gott om i Sverige så är det det. Koppla samman verksamheterna på din plats och enas under ett gemensamt namn, eller varumärke om du så vill. Enas om vad ni är bäst på och för vem. Och kommunicera kommunicera kommunicera. Tänk på att din vardag är exotisk för många. Turismen
Läs också Turismnytts sammanfattning av tillståndet i branschen i mitten av mars 2020 – https://www.turismnytt.se/effekterna-av-coronaviruset-covid-19-pa-besoksnaringen-i-sverige/
- Text: Mårten Westlund
- Foto: Jakob Norrby
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-