-
Kryssningssäsongen har börjat i Göteborg
Under påskhelgen besökte det första kryssningsfartyget för i år Göteborgs hamn.
Totalt 44 kryssningsfartyg med 60.000 besökare anlöpa Göteborg (att jämföra med 2016 då staden tog emot 34 fartyg).
Först ut var kryssningsfartyget Aida Cara, som under långfredagen låg i Frihamnen. Fartyget är 193 meter långt. Ombord fanns 1.200 personer från Tyskland.
”- Det är roligt att säsongen startar, ett riktigt vårtecken. Tack vare många års marknadsföring tillsammans med Göteborg & Co har vi lyckats sätta Göteborg på kartan hos kryssningsrederierna”, säger Jill Söderwall, affärsområdeschef för kryssning på Göteborgs Hamn AB.
Det största kryssningsfartyget som besöker Göteborg i år är Norwegian Getaway som tar 4.000 passagerare och det nyaste blir det tyska fartyget Mein Schiff 6.
Ökad kryssningsturism – en stor potential
De senaste åren har Göteborg fått mycket uppmärksamhet både i resetidningar och reseguider. Staden utmärker sig som en mycket trendig stad vid havet.”- Det finns en stor potential för ökad kryssningsturism i Göteborg. Vi ser att kryssningsturisterna blir allt yngre och gärna tar sig runt på egen hand både i staden och den närliggande naturen. Göteborg är lagom stort för att hinna göra både och”, säger Petra Gamerdinger, kryssningsansvarig på Göteborg & Co.
Stor ekonomisk vinning
Varje kryssningsresenär spenderar i genomsnitt 700 kronor per mat, shopping och utflykter i land. Till Göteborg är det mest besökare från Tyskland, England, USA och Italien.I år beräknas kryssningsturismen ge intäkter på närmare 42 miljoner kronor till besöksnäringen i Göteborg.
Samarbete nyckeln till framgån
Sedan 2008 har Göteborgs Hamn AB och Göteborg & Co ett aktivt samarbete för att marknadsföra Göteborg som kryssningsdestination. Som ett resultat av detta har antalet anlöp ökat markant, med en toppnotering 2014 då 73 fartyg kom med över 100 000 passagerare. Därefter har det minskat något, mycket på grund av hårdare konkurrens från andra hamnar, inte minst i Danmark.Förändringar år 2018
Under 2018 kommer alla kryssningsfartyg till Göteborg att lägga till vid Stigbergskajen i Masthugget vid den moderniserade terminalen ”Amerikaterminalen”.
”- Läget är perfekt för kryssningsturismen, med gångavstånd till mysiga stadsdelar som Majorna, Linné och Haga, eller en kort resa med kollektivtrafik eller utflyktsbussar till centrum. Dessutom kommer mottagandet av turisterna bli genuint och av mycket hög kvalitet då vackra och anrika Amerikaskjulet återuppstår som passagerarterminal”, avslutar Jill Söderwall.
Källa: Göteborgs hamn
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Göteborgs hamn
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-