-
Kungliga Djurgården lyfts fram som global inspiration
Arbetssättet på Kungliga Djurgården lyfts i den internationella ”Destination Stewardship Report”, där föregångare inom hållbar turism från hela världen presenteras. Därmed ansluter man sig till destinationer som Påskön i Chile, Northen Bay i Kanada samt Australiens Great Ocean Road att få skriva om sina erfarenheter.
Kungliga Djurgårdens Intressenter har bjudits in för att beskriva hur man fått samarbete och hållbarhet att gå hand i hand.
På Djurgården samlas kultur, natur och historia i en unik miljö mitt i Stockholm. Attraktioner utvecklas och nya kommer till. Med över 15 miljoner besökare årligen är man fast besluten att utvecklingen måste ske respektfull och långsiktigt klokt. Därför har fokus varit att finna former för ett effektivt samarbete runt hållbarhet mellan destinationens 62 attraktioner.
Nyckeln till framgång
Samarbete är nyckeln till framgång i de flesta hållbarhetsprojekt, men hur får man till ett effektivt samarbete? Detta är huvudfrågan som ställts i rapporten. Med en gemensam vision som grund lyfts Djurgårdens dedikerade hållbarhetsteam med representanter från olika attraktioner fram särskilt.
Teamet har utvecklat strategier och handlingsplaner inom fyra fokusområden: Fossilfri och trafiksmart, Hållbar matkultur, Öppet, tillgängligt och välkomnande samt en Världsutställning för hållbarhet. Gemensamma mål som sträcker sig till 2027 har arbetats fram och antagits. Alla 62 medlemmar i Kungliga Djurgårdens Intressenter har nu ett ansvar för att dessa uppnås.
”Att teamet tar värdefull tid från sitt ordinarie arbete för att bidra till det gemensammas bästa ger destinationen ett unikt och brett spektrum av kunskap. Engagemanget från destinationens största aktörer ger mandatet som behövs för att driva arbetet framåt – allt till förmån för Djurgården som helhet såväl som för de enskilda attraktionerna.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Systematiskt arbete och global ansats
Besöksnäringen är global till sin natur och Djurgården välkomnar besökare från hela världen. För att på ett strukturerat sätt kunna jämföras med andra destinationer – nationellt och globalt, har Kungliga Djurgården låtit genomlysa sitt arbete baserat på FN 17 hållbarhetsmål och de kriterier som presenterats av Global Sustainable Tourism Council (GSTC) för hållbar turism. Ramverket är en viktig del i utvecklingsarbetet.
”Vi söker alltid inspiration i vår omvärld och strävar efter att bli bättre. Att bli inkluderad i the Destination Stewardship Report är en ära och det gläder oss att vårt generösa arbetsätt och starka samarbete nu kan inspirera andra.” Avslutar Karin Sallander, projektledare på Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Läs rapporten här ”Djurgården shows how to collaborate”.
Här kan ni läsa mer om Kungliga Djurgården på Turismnytt.
- Text: Kungliga Djurgårdens Intressenter
- Foto: Kungliga Djurgårdens Intressenter
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-