-
En kris som skapar omställning – Kunskapsväxling viktigare än någonsin
Hela samhället har under de senaste månaderna tvingats ställa om och möta de nya förutsättningarna som råder i spåren av Covid-19. Besöksnäringen står inför stora utmaningar och är den näring som drabbats hårdast av den ekonomiska krisen som följt pandemin. Inom besöksnäringen pratas det i dagsläget om behovet av att hitta fler ben att stå på, utveckla sina affärsmodeller och hitta nya marknadssegment, allt för att göra företagen mer motståndskraftiga mot fluktueringar i efterfrågan. Och även om det är svårt att se framåt just nu, är det precis det vi måste göra. Vad kan då ett lärosäte göra för att hjälpa till och skapa innovation och utveckling?
Kunskapsväxling viktigare än någonsin
Behovet av ny kunskap har nog aldrig varit större än vad det är just nu.. Företagen måste göra allt för att locka tillbaka varslade och uppsagda medarbetare och få dem att fortsatt satsa på en karriär inom besöksnäringen. Ett sätt att uppnå detta är naturligtvis att kompetensutveckla för att på så sätt både kunna överleva men också utveckla sitt företag. Kunskap på akademisk nivå, där studenterna kan läsa kurser som grundar sig på den senaste forskningen och ett kritiskt förhållningssätt till samhällsutveckling, skapar förutsättningar för besöksnäringen att bortom krisen bygga upp en hållbar näring inom vilken medarbetarna kan skapa utveckling och innovationer.
Anpassning av utbildningsutbudet.
Högskolan Dalarna har sedan ett stort antal år varit ett av de ledande lärosätena i Sverige när det gäller både pedagogik och teknik med koppling till nätbaserat lärande och distansundervisning. Tack vare detta har vi snabbt kunnat ställa om våra turisminriktade kurser men också bredda utbudet för att på så sätt kunna möte näringens behov av ny kunskap och kompetens. I över 40 år har Högskolan Dalarna erbjudit kurser och program inom turismvetenskap och nu har vi växlat upp ytterligare för att möta näringens behov.
Många tror att det är för sent att söka kurser till sommaren och hösten, men vi har lämnat alla våra kurser och program öppna för ansökningar. Mer information finns på www.du.se/cetler eller www.antagning.se
CeTLeR är en centrumbildning vid Högskolan Dalarna som arbetar med att utveckla och förmedla kunskap om besöksnäringen. Genom våra utbildningar och forskning samt en öppen dialog med berörda aktörer och intressenter är vi med och skapar framtidens besöksnäring! Läs mer på www.du.se/cetler
- Text: Susanna Heldt Cassel och Mija Thulemark
- Foto: Helen Holmquist
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-