-
Kvinnorna som tar över hotellkedjan
Hotellkedjan Sweden Hotels kommer att ledas av bara kvinnor.
Som ny styrelseordförande kliver Jenny Bänsch Larsson in och hon skall tillsammans med VD Eva Palmgren få kedjan att växa.
Jenny har lång erfarenhet från branschen och var exempelvis Sveriges yngsta hotellägare när hon som 21-åring tog över Hotel Continental i Halmstad.
Hotellbranschen har precis som övriga branscher oftast män i toppen och duktiga kvinnor i den dagliga verksamheten.
”- Det finns många duktiga tjejer i branschen men alla kommer inte riktigt fram. Det vill vi ändra på och vi hoppas nu att vi inom Sweden Hotels kan föregå med gott exempel. Tillsammans blir jag och Eva ett starkt team som frontar kedjan”, säger Jenny Bänsch Larsson.
Hon beskriver sig själv som prestigelös och nyfiken.
”- Jag har lätt för att lära och har inga problem med att ändra mig om jag inser att jag har fel. Det är inte min åsikt som är det viktiga utan kedjans utveckling”, säger hon.
Jenny berättar att Eva har gjort ett fantastiskt jobb hittills och att de nu kommer bli ännu starkare i sitt gemensamma samarbete.
”- Eva är fantastiskt omtyckt och lägger ner enorm kraft och energi på Sweden Hotels och medlemmarna. Hon är en stor del i de senaste årens fina utveckling. Eva lever verkligen för jobbet och tänker Sweden Hotels dygnet runt”, säger Jenny.Utmaningen ligger nu i att arbeta framåt med de frågor som är viktigast för att fortsätta vara relevanta för nya och befintliga hotell. Och enligt Jenny har ramarna för vad en hotellkedja är suddats ut litet grann den senaste tiden.
”- Även de stora kedjehotellen och de internationella kedjorna börjar leta efter mer personliga hotell. Men medan andra kedjor får anstränga sig för att vara gemytliga och personliga har vi det ofta redan inbyggt hos våra hotell”, säger Jenny
”- För oss håller det personliga alltid i längden, och det är det vi är. Vi är inga översittare, utan bygger den kedja som vi själva vill tillhöra”, tillägger Eva.
Även om Sweden Hotels har det uttalade målet att växa kraftigt med avsevärt fler anslutna hotell de kommande åren är egentligen inte själva antalet det allra viktigaste för styrkan i kedjan.
”- Det handlar inte om antalet hotell utan om vilka vi är, vad vi kan erbjuda hotellen i form av kunskap och erfarenhet, samt att hotellmedlemmarna bidrar med engagemang till kedjan”, säger Jenny.
Istället för att nöja sig med alla de förmåner som ingår i kedjan arbetar Sweden Hotels hela tiden för ett gemensamt utbyte mellan hotellen med målet att skapa en kultur där alla drar nytta av varandra.
Men det finns ett hot mot tillväxten och det är kedjerädslan som finns hos vissa hotellägare, som handlar om att de inte längre ska få bestämma själva.
”- Vi måste därför bli bättre på att kommunicera att det inte är så farligt att vara med i en kedja. Men vi jobbar kontinuerligt för att bli bättre på allt”, säger Jenny.
Källa: Sweden Hotels- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Johan Dahlquist
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-