-
Kvinnorna som tar över hotellkedjan
Hotellkedjan Sweden Hotels kommer att ledas av bara kvinnor.
Som ny styrelseordförande kliver Jenny Bänsch Larsson in och hon skall tillsammans med VD Eva Palmgren få kedjan att växa.
Jenny har lång erfarenhet från branschen och var exempelvis Sveriges yngsta hotellägare när hon som 21-åring tog över Hotel Continental i Halmstad.
Hotellbranschen har precis som övriga branscher oftast män i toppen och duktiga kvinnor i den dagliga verksamheten.
”- Det finns många duktiga tjejer i branschen men alla kommer inte riktigt fram. Det vill vi ändra på och vi hoppas nu att vi inom Sweden Hotels kan föregå med gott exempel. Tillsammans blir jag och Eva ett starkt team som frontar kedjan”, säger Jenny Bänsch Larsson.
Hon beskriver sig själv som prestigelös och nyfiken.
”- Jag har lätt för att lära och har inga problem med att ändra mig om jag inser att jag har fel. Det är inte min åsikt som är det viktiga utan kedjans utveckling”, säger hon.
Jenny berättar att Eva har gjort ett fantastiskt jobb hittills och att de nu kommer bli ännu starkare i sitt gemensamma samarbete.
”- Eva är fantastiskt omtyckt och lägger ner enorm kraft och energi på Sweden Hotels och medlemmarna. Hon är en stor del i de senaste årens fina utveckling. Eva lever verkligen för jobbet och tänker Sweden Hotels dygnet runt”, säger Jenny.Utmaningen ligger nu i att arbeta framåt med de frågor som är viktigast för att fortsätta vara relevanta för nya och befintliga hotell. Och enligt Jenny har ramarna för vad en hotellkedja är suddats ut litet grann den senaste tiden.
”- Även de stora kedjehotellen och de internationella kedjorna börjar leta efter mer personliga hotell. Men medan andra kedjor får anstränga sig för att vara gemytliga och personliga har vi det ofta redan inbyggt hos våra hotell”, säger Jenny
”- För oss håller det personliga alltid i längden, och det är det vi är. Vi är inga översittare, utan bygger den kedja som vi själva vill tillhöra”, tillägger Eva.
Även om Sweden Hotels har det uttalade målet att växa kraftigt med avsevärt fler anslutna hotell de kommande åren är egentligen inte själva antalet det allra viktigaste för styrkan i kedjan.
”- Det handlar inte om antalet hotell utan om vilka vi är, vad vi kan erbjuda hotellen i form av kunskap och erfarenhet, samt att hotellmedlemmarna bidrar med engagemang till kedjan”, säger Jenny.
Istället för att nöja sig med alla de förmåner som ingår i kedjan arbetar Sweden Hotels hela tiden för ett gemensamt utbyte mellan hotellen med målet att skapa en kultur där alla drar nytta av varandra.
Men det finns ett hot mot tillväxten och det är kedjerädslan som finns hos vissa hotellägare, som handlar om att de inte längre ska få bestämma själva.
”- Vi måste därför bli bättre på att kommunicera att det inte är så farligt att vara med i en kedja. Men vi jobbar kontinuerligt för att bli bättre på allt”, säger Jenny.
Källa: Sweden Hotels- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Johan Dahlquist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-