-
Läckö Måltider AB med Restaurang Hvita Hjorten – Årets turismföretag i Läckö-Kinnekullebygden
Varje år får ett företag utmärkelsen ”Årets turismföretag” – ett stipendium för företagsamhet inom besöksnäringen i Läckö-Kinnekullebygden. Dvs. Götene och Lidköpings kommuner, som delas ut av Destination Läckö-Kinnekulle.
Utmärkelsen delas ut för att lyfta företagandet inom turismnäringen, synliggöra företag som bidragit till ökad besöksnäring samt för att inspirera fler till företagande inom turism. Årets Turismföretag 2020 blev Läckö Måltider AB med Restaurang Hvita Hjorten.
Läs mer om Restaurang Hvita Hjorten här.
En stark reseanledning till destinationen
Det företag som får utmärkelsen ska kunna representera Läckö-Kinnekullebygdens kärnvärden. Vilket innebär att företaget gynnar besöksnäringen, är öppet för samarbete, är en förebild för andra, arbetar med hållbarhet i verksamheten och har en tydlig vision.
Årets Turismföretag delas ut till Läckö Måltider AB genom vilket krögarna Katrin Ljungblom och Stefan Söderholm driver Restaurang Hvitha Hjorten vid Läckö Slott.
”Katrin och Stefan är verkligen förebilder för det genuina i destinationen. Med sin passion för det lokala och nationellt välrenommerade koncept är restaurang Hvita Hjorten en stark reseanledning till vår destination året om. Jag är glad att vi har så inspirerande företagare i vårt område och hoppas att vi med denna utmärkelse kan ge dem lite av den uppmärksamhet de förtjänar.” Säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.
Motivering till utmärkelsen 2019:
”Lovorden är många kring den verksamhet som krögarna Katrin Ljungblom och Stefan Söderholm under många år byggt upp och utvecklat. Det genuina intresset för äkta mat, det kreativa förhållningssättet till råvaran där det lokala, hållbara och småskaliga premieras liksom det engagemang som lyser igenom ända fram till besökarens bord har gjort både matrecensenter och matgäster lyriska över sina måltidsupplevelser på Restaurang Hvita Hjorten vid Läckö slott.
Med återkommande utmärkelser och omnämnanden såväl nationellt som internationellt står verksamheten i en klass för sig. Därför vill Destination Läckö-Kinnekulle än en gång premiera det arbete och kunnande som Katrin och Stefan levererar. Och utser därför deras företag Läckö Måltider AB och Restaurang Hvita Hjorten till Årets turismföretag 2019.”
Årets Turismföretag väljs av Destination Läckö-Kinnekulles styrelse. Utmärkelsen delades ut på plats på Hvita Hjorten av Corolina Hellström, Destinationsutvecklare och Anna Ohlin Ek Vd på Destination Läckö-Kinnekulle AB och består av 5000 kr i stipendiepengar.
”Det är fantastiskt roligt att bli uppmärksammade på hemmaplan, det betyder mycket för oss. Vilken fin motivering, jag blir rörd.” Sa Katrin Ljungblom.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Thomas Kühnel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-