-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg – Februari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Ett bra utfall när de stora evenemangen återvänt
För första gången sedan 2020 har årets två första månader inte påverkats av pandemi och restriktioner. Både januari och februari har haft ett bra utfall när de stora mässorna och evenemangen återvänt. Melodifestivalen och Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan på helgerna i februari.
Enligt SCB noterades runt 324 000 övernattningar i januari, varav 22 procent från utlandet. Det visade stora ökningar jämfört med 2020 från Tyskland (+29%), USA (+13%) och Nederländerna (+118%).
Januari månads gästnattsraket var Island (+ 1 011%) som normalt sett inte har så många gästnätter i Göteborg. Men i år spelade de handbolls-VM i Scandinavium.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut
I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14 procent högre än motsvarande månad 2019 och 11 procent högre än 2020. I början av månaden drevs efterfrågan av affärssegmentet som följd av ett antal företagsmöten och mindre konferenser.
Första helgen i februari var det Melodifestivalen som bidrog till en beläggning på 70 procent i Göteborg. Gothenburg Horse Show satte en tydlig prägel på den sista helgen med en hotellbeläggning på 83 procent.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut med ca 45 procent av hotellrummen bokade. Vilket relativt sätt är bättre än nivån från 2019 med tanke på den kraftiga kapacitetsökningen. Inför sommaren är det redan bokat mellan 70 och 80 procent under vissa perioder med Ullevikonserter och Gothia Cup.
Äldre målgruppens resplaner påverkas mindre
Trots att 4 av 10 svenskar upplever att inflationen påverkar deras reseplanering är det en relativt stabil andel av svenskar (34%) som har planer på en semesterresa i Sverige för de kommande månaderna enligt Visit Sweden & YouGov:s senaste temperaturmätning från januari.
Den äldre målgruppens resplaner påverkas i mindre utsträckning och de är också mer benägna att resa utanför högsäsong. Storstadssemester/citybreak ligger bland de topp tre mest intressanta semestertypen för svenskar som både yngre och äldre överväger.
Läs hela Göteborg & Co:s lägesbild om Februari här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Via Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en br...
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath i Harads har tilldelats en MICHELIN Key. Det är en prestigefylld utmärkelse som uppm...
-
-
Gästbloggare
-